logo

Doporučené plány cesty

Tokio a okolí na týden (7 dní)
Nikkó, Tokio, Svatyně Nikkó Tóšúgú, Jezero Čuzendži, Rybí trh Tsukidži, Čtvrť Šindžuku, Vodopády Kegon, Čtvrť Akihabara, Park Ueno, Svatyně Meidži Džingú, Chrám Sensódži, Kamakura, Křižovatka Šibuja, Císařský palác
Best of Japan na dva týdny (14 dní)
Svatyně Fušimi Inari , Hora Koya, Hrad Himedži, Císařský palác v Kjótu, Chrám Kijomizudera, Rybí trh Tsukidži, Čtvrť Akihabara, Ósacký hrad Ósakajo, Oblast Higašijama, Atomový dóm, Hirošima, Šinsekai, Kjóto, Saga Arašijama, Svatyně Meidži Džingú, Svatyně Icukušima, Ostrov Mijadžima, Muzeum atomové bomby, Ósaka, Nara, Chrám Ginkakudži, Chrám a zahrady Kinkakudži, Dótonbori, Čtvrť Šindžuku, Hrad Nidžó, Park Ueno, Chrám Sensódži, Křižovatka Šibuja, Umeda Sky Building, Císařský palác, Akvárium Kaiyukan
Best of Japan na tři týdny (21 dní)
Svatyně Fušimi Inari , Hora Koya, Tokio, Císařský palác v Kjótu, Údolí Kiso, Chrám Kijomizudera, Rybí trh Tsukidži, Vodopády Kegon, Takajama, Čtvrť Akihabara, Oblast Higašijama, Atomový dóm, Hrad Macumoto, Hirošima, Kjóto, Saga Arašijama, Svatyně Meidži Džingú, Svatyně Icukušima, Ostrov Mijadžima, Kanazawa, Muzeum atomové bomby, Nikkó, Nara, Svatyně Nikkó Tóšúgú, Chrám a zahrady Kinkakudži, Jezero Čuzendži, Čtvrť Šindžuku, Hrad Nidžó, Vesnice Širakawa-go, Národní park Hakone a hora Fudži, Park Ueno, Chrám Sensódži, Chrám Todaidži, Křižovatka Šibuja, Císařský palác

Najděte si zájezd na Invia.cz

Nejzajímavější místa

ZOBRAZIT DALŠÍ MÍSTA
ZÁKLADNÍ INFORMACE
DOPRAVA

Doprava do země

Letecká

Japonská mezinárodní letiště denně přijímají tisíce letů z Asie, Evropy, Ameriky i Oceánie. V době psaní tohoto článku sice nelétala z České republiky do Japonska žádná přímá linka, i tak mají čeští turisté z čeho vybírat. Mezi tři největší letiště mezinárodního významu patří tokijská letiště Narita a Haneda a dále letiště Kansai v Ósace.

Mezinárodní letiště Narita se nachází zhruba 60 km východně od centra Tokia. Letiště tvoří 3 terminály, mezi kterými jezdí bezplatné autobusy. Z terminálu 2 na terminál 3 se dostanete i pěšky za 15 minut. Autobusy mezi terminálem 1 a 2 jezdí od 5:00 do 22:30 každých 7-30 minut (podle denní doby), cesta trvá asi 10 minut. Při cestě z České republiky nebo z některé z okolních zemí můžete využít lety společností Aeroflot (přes Moskvu), Air China (přes Peking), Alitalia (přes Řím), British Airways (přes Londýn), China Eastern (přes Šanghaj), Emirates (přes Dubaj), Etihad Airways (přes Abu Dhabi), Finnair (přes Helsinki), Iberia (přes Madrid), KLM (přes Amsterdam), Korean Air (přes Soul), LOT (přes Varšavu), Qatar Airways (přes Dauhá), SAS (přes Kodaň), Sibgapore Airlines (přes Singapur), Swiss International (přes Zürich) nebo Turkish Airlines (přes Istanbul). Japonský národní dopravce Japan Airlines létá na Naritu například z Frankfurtu, Helsinek nebo Moskvy.

Mezinárodní letiště Haneda se nachází asi 15 km jižně od města a v současné době slouží především vnitrostátním a charterovým letům, po dostavění terminálu v roce 2010 odtud létají i některé mezinárodní spoje. Letiště tvoří 3 terminály, domovské terminály 1 a 2 a mezinárodní terminál pro lety mimo Japonsko. Terminály 1 a 2 jsou spojeny podzemním koridorem pro pěší, jinak lze využít bezplatných autobusů, se kterým můžete cestovat z terminálu 1 na terminál 2 (3 minuty) i z domovských terminálů na terminál mezinárodní. Autobusy jezdí zhruba od 5 ráno do 23 hodin mezi domovskými terminály a až do půlnoci mezi domovským a mezinárodním terminálem. K přesunu mezi terminály lze využít i linku Keikyu a monorail, v případě, že se prokážete pasem a navazující letenkou máte jízdenku zdarma (při cestě směr Tokio už samozřejmě musíte zaplatit). Na Hanedu létají například aerolinky Air France (přes Paříž), Air China (přes Peking), British Airways (přes Londýn), China Eastern (přes Šanghaj), Emirates (přes Dubaj), Korean Air (přes Soul), Lufthansa (přes Mnichov nebo Frankfurt) nebo Qatar Airways (přes Dauhá). Národní dopravce Japan Airlines létá z Hanedy například do Londýna nebo Paříže, další velká japonská aerolinka All Nippon Airways (ANA) pak do Frankfurtu, Londýna, Mnichova, Paříže nebo Vídně.

Mezinárodní letiště Ósaka Kansai bylo postavené na umělém ostrově v Ósacké zátoce, necelých 40 km jihozápadně od centra Ósaky. V Ósace leží ještě další letiště, Ósaka International Airport Itami, které slouží jen vnitrostátním letům. Letiště Kansai tvoří dva terminály, hlavní terminál 1 a nízkonákladový terminál 2, který využívají aerolinky Peach, Spring Airlines a Jeju Air. Mezi terminály jezdí od 5 hodin ráno do půlnoci bezplatné autobusy, cesta trvá zhruba 7 minut. Na letiště Kansai létají spoje společností Air France (přes Paříž), British Airways (přes Londýn), China Eastern (přes Šanghaj nebo Peking), Emirates (přes Dubaj), Finnair (přes Helsinki), KLM (přes Amsterdam) nebo Lufthansa (přes Mnichov).

Ceny letenek do Japonska se obvykle pohybují kolem 15.000-17.000 Kč, čas od času přijde některý z dopravců s akčními letenkami a do Japonska se tak dá letět i za polovinu této ceny.

Doba letu ze střední Evropy

14,5 hodiny (z Prahy do Tokia přes Dubaj)

Lodní

Do Japonska je možné dostat se trajektem z Číny, Jižní Koreje nebo Ruska. Lodní linky spojují ruský přístav Korsakov, nacházející se na ostrově Sachalin a japonské Wakkanai. V době psaní tohoto příspěvku však bylo toto lodní spojení přerušeno. Spolehlivější tak bude cesta z Vladivostoku do Sakaiminata se zastávkou v korejském Donghae, kterou provozuje společnost DBS Cruise Ferry.

Z čínské Šanghaje je možné plout do Osaky a Kobe, případně do Šimonoseki. Další informace najdete na stránkách dopravce Japan-China International Ferry nebo Shanghai Ferry.

Z korejského Busanu vyplouvají trajekty do Fukuoky, Osaky, Šimonoseki nebo na ostrov Tsušima. Dopravu mezi Japonskem a Jižní Koreou zajišťují například společnosti:

Levné letenky do této destinace

Doprava v rámci země

Letecká

Leteckou vnitrostátní dopravu zajišťují především aerolinky ANA a JAL, které doplňuje řada menších dopravců. Zahraniční turisté mají možnost využít řadu slevových letenek a pasů, které z letecké dopravy dělají zajímavou alternativu železnici. Letecké air passy, které si zarezervujete ještě před odletem do Japonska, vám tak umožní přelety do vzdálenějších destinací, jako je Kjúšú nebo Okinawa, za velmi přijatelné ceny.

Přehled hlavních leteckých dopravců:

  • ANA (All Nippon Airways) - člen letecké aliance Star Alliance a aerolinka s vynikající reputací, která létá do destinací po celém Japonsku a mnoha dalších zemí.
  • JAL (Japan Airlines) - další velká, celonárodní společnost se srovnatelnými službami a pokrytím, jako ANA. JAL nabízí zlevněné letenky "Sakitoku" pro rezervace s předstihem nebo naopak letenky Tokubin 21 a Tokubin 1, 3, 7 s možností rezervace 21, 7, 3 nebo 1 den před datem odletu. Aerolinky dále nabízí zlevněné letenky (transit fare) pro ty, kterým nevadí cestovat s mezipřistáním.
  • Air Asia Japan - známý nízkonákladový dopravce poskytuje letecké spojení Tokia a Osaky s Kuala Lumpurem, odkud je možné pokračovat do desítek dalších destinací v Asii a Oceánii. Na letiště Don Mueang v Bangkoku létá linka z nagojského letiště Chubu.
  • Air Do - aerolinky poskytují dopravu z letiště Tokio Haneda a několika dalších měst, jako je Sendai, Nagoja nebo Kobe do Sappora a řady dalších měst na ostrově Hokkaido.
  • Fuji Dream Airlines - aerolinka se specializuje především na lety z letišť v Šizuoce a Nagoje do destinací po celém Japonsku.
  • IBEX Airlines - regionální aerolinka nabízí lety z Fukuoky, Osaky (Itami), Nagoje a Sendai.
  • Jetstar Japan - dopravce nabízí nejširší pokrytí mezi japonskými nízkonákladovými společnostmi. Z letišť Tokio Narita, Kansai a Nagoja poskytuje levné lety do dalších 13 destinací v Japonsku i několika zemí v asijsko-pacifickém regionu.
  • Peach Aviation - jedna z největších nízkonákladových aerolinií v Japonsku poskytuje letecké spojení z letišť Kansai a Naha na Okinawě do řady destinací v Japonsku. Peach Aviation létají také na Tchajwan, do Hong Kongu, Číny, Jižní Koreje a do thajského Bangkoku.
  • Skymark Airlines - nízkonákladová aerolinka poskytuje dopravní spojení letišť Tokio Haneda a Kobe s mnoha dalšími destinacemi napříč celým souostrovím, mimo jiné se Sapporem a Okinawou.
  • Solaseed Air - společnost, kterou spoluvlastní ANA, se specializuje na spojení Tokia (Haneda) s destinacemi na ostrově Kjúšú, jako je Nagasaki, Óita, Kumamoto, Kagošima nebo Mijazaki.
  • Spring Airlines - nízkonákladovou aerolinku, kterou z jedné třetiny vlastní stejnojmenný čínský dopravce, lze využít pro levné lety z tokijské Narity do Hirošimy, Sagy, Sappora a množství čínských měst nebo pro lety z Osaky do Šanghaje.
  • Star Flyer - společnost nabízí hrstku letů z Kitakjúšú, Jamaguči a Fukuoky do Tokia a několika málo dalších destinací.
  • Vanilla Air - nízkonákladový dopravce, kterého vlastní letecká společnost ANA, přechází od října 2019 pod aerolinky Peach.

Doprava z letiště

Doprava z letiště Narita do centra Tokia

Z letiště Narita se do centra Tokia dostanete několika různými vlaky i autobusy. Vzhledem k tomu, že letiště je od města vzdáleno zhruba 60 km, bude vás cesta stát o něco víc, než z bližšího letiště Haneda.

Vlaky Keisei nabízí spojení letiště s centrem Tokia buď svými rychlovlaky Keisei Skyliner nebo pomalejšími vlaky Access Express či Limited Express. Cena se různí podle počtu zastávek, které vlaky po cestě dělají a také podle rychlosti, za jakou vlak dorazí cíle. Jízdenky si můžete koupit předem online, v pobočkách Keisei na letišti nebo v prodejních automatech (v automatech nejde koupit jízdenku na Skyliner). Pozor, kartou lze platit jen jízdenku na vlak Skyliner, jízdenky na ostatní vlaky Keisei je třeba zaplatit v hotovosti v japonských jenech.

  • Keisei Skyliner představuje vysokorychlostní vlakové spojení z terminálu 1 (Narita Airport Station) a 2 (Airport Terminal 2 Station) do tokijských stanic Nippori a Ueno. Jízdenka pro dospělého stojí 2.470 ¥ (pro děti od 2 do 11 let 1.240 ¥). Lze pořídit i zvýhodněný pas, zahrnující jízdenku a denní jízdenky na tokijské metro. Vlaky Keisei Skyliner jezdí z letiště každý den zhruba od 7:30 do 22:30, cesta z terminálu 1 do stanice Nippori trvá 36 minut a do Uena 41 minut.
  • Access Express Line nabízí pomalejší spojení z letiště do města. Linka se ve stanici Aoto větví na dvě trasy, z nichž jedna pokračuje do stanice Uedo a druhá vede přes Asakusu, Nihombaši a Šimbaši do Šinagawy. Jízdné se počítá podle ujeté vzdálenosti, například jízdenka z letiště na nádraží Ueno stojí 1.240 ¥, z letiště do Asakusy zaplatíte 1.290 ¥. Cesta z letiště na nádraží Ueno trvá 54 minut.
  • Nejlevnější a nejpomalejší vlak Keisei Main Line (nebo také Limited Express) stojí 1.030 ¥ do stanice Nippori či Ueno nebo 1.100 ¥ do stanice Asakusa. Cesta z letiště na nádraží Ueno trvá 71 minut.

Vlak Narita Express (NEX) provozují japonské dráhy (JR), přesněji řečeno jejich východní odnož (JR East), tudíž můžete pro cestu z letiště hned využít váš JR Pass. Počítejte však s tím, že si jej takto aktivujete a začne vám běžet lhůta platnosti pasu, takže pokud například strávíte další dny jen v Tokiu, zbytečně si budete dny plýtvat. Vlakem Narita Express se dostanete nejen do městských částí Tokia, jako je Šibuja, Šindžuku nebo Ikebukuro, ale i do Omiye nebo Yokohamy. Jízdenky se prodávají do obyčejné a první třídy (Green cars), jízdenka do obyčejné třídy pro dospělého z letiště do stanice Tokyo Station (50 minut) například stojí 3.020 ¥, do první třídy 4.560 ¥. Děti od 6 do 11 let, cestující v obyčejné třídě, platí polovinu. Zvýhodněný zpáteční lístek z letiště na nádraží Tokyo Station stojí 4.000 ¥. Sedadla ve vlaku je třeba rezervovat, jinak budete muset sedadlo uvolnit cestujícím s místenkou.

Taxi z letiště jezdí za fixní ceny, závislé podle vzdálenosti destinace. Jízda do oblasti centrálního Tokia vás například bude stát 20.000-21.500 ¥.

Z letiště jezdí celá řada autobusových spojů, které vás dopraví nejen do centra, ale i do dalších destinací v okolí Tokia. Autobusy Tokyo Shuttle jezdí na stanici Tokyo Station každých 20 minut za 1.000 ¥ (900 ¥ při rezervaci předem). V rámci letiště autobusy staví na stanici č. 31 (1. patro terminálu 1), č. 2 a 19 (1. patro terminálu 2) a č.1 (terminál 3). Na letišti si můžete jinak koupit i zpáteční lístek za 1.900 ¥ a také kombinované lístky, zahrnující dopravu autobusem do města plus 24, 48 nebo 72 hodinový pas do tokijského metra. Access Narita jezdí z letiště na stanici Tokyo Station a Ginza Station. Jednosměrný lístek stojí 1.000 ¥. Výhodou oproti Tokyo Shuttle je, že jízdné se platí v hotovosti přímo v autobusu a nemusíte tak předem kupovat lístky. Autobusy odjíždí z letiště z nástupiště č. 31 (1. patro terminálu 1), č. 2 a 19 (1. patro terminálu 2) a č.2 (terminál 3). Z letiště do stanice Osaki vás zaveze Willer Express. Informace o dalších autobusových spojích najdete na webové stránce letiště.

Doprava z letiště Haneda do centra Tokia

Z letiště Haneda vás do centra dopraví vlak, autobus nebo jednokolejka (monorail).

Monorail jezdí na trase spojující mezinárodní i domovský terminál letiště a stanici Hamamatsuchó, která je napojená na železniční linku Yamanote, obkružující celé centrum Tokia. Monorail jezdí zhruba každé 4 minuty v čase od 5:00 do 24:00 hodin. Jízda z mezinárodního terminálu do Hamamatsuchó stojí pro dospělého 490 ¥.

Jízda vlakem na lince Keikyu představuje pohodlný způsob dopravy z letiště do centrálního Tokia a Yokohamy. Linka končí ve stanici Šinagawa (13 minut, 410 ¥), kde se na ní napojuje železnice japonských drah (JR Yamanote Line). Dávejte pozor, do kterého vlaku nastupujete, protože linka se větví a místo do Tokia byste mohli odbočit do Yokohamy.

Limousine Bus jezdí z Hanedy do mnoha míst (hotelů) po celém městě a také na letiště Narita. Cena za jízdenku závisí na vzdálenosti cílové destinace od letiště.  

Taxi z letiště jezdí za fixní sazby - cesta z letiště do oblasti Šindžuku vás bude stát 7.100 ¥, do oblasti Taito 7.200 ¥. Za jízdu pozdě v noci nebo brzy ráno se platí příplatek cca 1.500 ¥.

Doprava z letiště Ósaka Kansai

Letiště Kansai je s destinacemi v širokém okolí spojeno hustou sítí vlakových, autobusových a dokonce i lodních linek. Přímo nebo s přestupem se z letiště dostanete nejen do Ósaky, ale i do Kobe, Kjóta, Wakayami a dalších měst.

  • Nankai Airport Line - krátká letištní železnice operovaná soukromou společností Nankai Electric Railway spojuje letiště Kansai se stanicí Nankai Namba v centru Osaky. Na této železnici jezdí vlaky Nankai Airport Express a Limited Express Rapi:t, rozdíl je v počtu zastávek, které vlaky dělají a tudíž v rychlosti, čase stráveném přesunem z letiště do města a tím pádem i v ceně. Airport Express po cestě zastavuje na 12 zastávkách a celou trasu zvládne za 44 minut. Jízdenky stojí 920 ¥ pro dospělého, respektive 460 ¥ pro dítě. Express Rapi:t dělá jen 7 zastávek, čímž se celková doba jízdy zkrátí na 37 minut. Jízdenka pro dospělého stojí 1130 ¥ (regular seat) a pro dítě 570 ¥. Vzhledem k tomu, že se jedná o privátní společnost, není možné použít JR Pass. Pokud máte dvoudenní Nankai Pass, můžete využít jen vlaky Airport Express, na vlak Rapi:t se nevztahují. Vlaky z letiště do stanice Namba jezdí přibližně od 5:45 do 24:00.
  • Kansai Airport Line - železniční spojení letiště Kansai se zastávkou Hineno, kde se napojuje na další trať japonských drah (JR West). Železnici využívají vlaky Haruka Express, které vás z letiště zavezou na sever do Ósaky (stanice Tennodži, 2.000 ¥) a dále do stanice Šin Osaka (3.000 ¥) a až do Kjóta. Haruka Express je rychlejší než druhý typ vlaků, Kansai Airport Rapid Service, s nimiž se dostanete do stanice Tennodži (50-55 minut, 1.000 ¥), Ósaka (1.200 ¥) a Kyobashi. U obou typů vlaků lze využít JR Pass.
  • Informace o autobusové dopravě z letiště Kansai do různých destinací v Ósace, Kjótu, Naře, Wakayamě a dalších městech, včetně podrobných plánků se zastávkami nebo jízdními řády najdete na stránce dopravce KATE (Kansai Airport Transportation Enterprise).
  • Taxi z letiště Kansai do centra Ósaky by mělo stát zhruba 15.000-18.000 ¥.
  • Rychlé lodě Bay Shuttle pendlují mezi letištěm Kansai přes Ósacký záliv až na letiště Kobe Airport. Plavba trvá 30 minut a lístek pro dospělého stojí 1.850 ¥ (pro dítě 930 ¥).

Městská doprava v Tokiu

Metro

Plánek tokijského metra vypadá na první pohled strašidelně, záhy však zjistíte, že orientace v něm je poměrně jednoduchá, čemuž pomáhá i bezvadné značení jak v japonštině, tak v angličtině. Systém podzemky tvoří 9 linek Tokyo Metro line (symbol bílého písmene "M" na modrém poli) a 4 linky Toei line (symbol zeleného listu). Společnost Toei Transportation mimochodem provozuje kromě metra i systém autobusů a tramvají (podrobnosti najdete na stránkách dopravce). Každá linka metra je označena jménem a barvou a také každá stanice má svůj název a pro snadnější orientaci je označena počátečním písmenem linky a číslem pořadí stanice, například G01 je první stanicí na lince metra Ginza apod.

Jízdenky na metro si koupíte jednoduše v prodejních automatech, umístěných ve stanicích metra. Na velké mapě systému metra, která bývá umístěna na stěně hned nad automaty vidíte, na které stanici se nacházíte, u ostatních stanic je uvedena cena jízdenky, podle které snadno poznáte, kolik vás bude stát lístek do vybrané destinace. Obrazovky automatů komunikují i v angličtině, takže pak už stačí jen kliknout na tlačítko "Ticket" a následně vybrat výši jízdného v jenech (jinak lze také vybrat jméno cílové stanice přímo ze seznamu stanic či zvolit konkrétní linku a číslo stanice). Pokud vás cestuje víc, je možné rovnou zvolit požadovaný počet jízdenek pomocí tlačítek s obrázky dospělých osob nebo dospělých osob s dětmi. V automatech Tokyo Metro je možné koupit i přestupní jízdenku, v rámci které lze přestoupit na linku Toei či na další vlakové linky. Jízdné se platí hotově, přičemž automat bere jak mince, tak papírové bankovky. Kartou je možné platit pouze v případě, že kupujete pasy. Jízdenky se vkládají do slotu v turniketu při vstupu a výstupu do nebo z metra. Pokud jste se spletli a koupili levnější jízdenku než vyžaduje systém metra nebo cestovali dále, než jste si zaplatili, rozdíl v ceně jednoduše doplatíte v automatu označeném "fare adjustment", teprve pak vám bude umožněno opustit metro. Pokud máte časovou jízdenku, nezapomeňte si ji z turniketu při výstupu z metra zase vzít zpět. Obyčejné jednosměrné jízdenky již turniket nevrací. Při přestupu je nutné projít přes přestupové turnikety, označené oranžovou barvou. Pokud na přestupu strávíte déle než 30 minut, musíte si koupit novou jízdenku.

Cena jízdného se pohybuje od 170 do 310 ¥, v závislosti na ujeté vzdálenosti. Pozor, ne všechny jízdenky platí v obou systémech metra. Pro kratší pobyt můžete použít některé z dalších pasů, jako:

  • Tokyo Subway Ticket - turistický pas platí pro cestování oběma systémy metra (Tokyo Metro Line + Toei Line) po dobu 24 hodin, 48 hodin nebo 72 hodin. Denní varianta stojí 800 ¥, dvoudenní 1.200 ¥, třídenní 1.500 ¥. Dětské jízdenky stojí polovic. Na letištích Narita a Haneda se dají koupit i kombinované tikety, zahrnující Tokyo Subway Ticket a cestu z letiště s Keisei Skyliner (z Narity) nebo na Keikyu Line (z Hanedy).
  • Common One-day Ticket - jednodenní jízdenku si může koupit kdokoliv, včetně turistů, za 900 ¥. Jízdenku lze použít v systému metra Tokyo Metro i Toei a koupíte ji na letišti nebo v prodejních automatech na stanicích metra.
  • Tokyo Metro 24-hour Ticket - platí 1 den a umožňuje neomezené cestování metrem Tokyo Metro. Pas je možné koupit i předem na pobočkách metra. Pas stojí 600 ¥ pro dospělého a 300 ¥ pro děti.
  • Toei One-day Pass - platí 1 den a umožňuje neomezené cestování metrem Toei, tramvají (Toden Arakawa Line), vlakem Nippori-Toneri Liner a autobusy, které provozuje společnost Toei. Pas stojí 700 ¥ pro dospělého a 350 ¥ pro děti. Dopravce nabízí i jednodenní pas pro cestování autobusy Toei (500 ¥).
  • Tokyo Combination Ticket - denní pas za 1.590 ¥, který můžete použít v celém metru, tramvajích linky Toden Arakawa, autobusech Toei (kromě rezervovaných sedadel), ve vlacích Nippori Toneri a městských vlacích JR.

Pro delší pobyty je pohodlnější a levnější pořídit si dobíjecí IC kartu, jako je PASMO nebo Suica, kterou seženete v prodejních automatech, pobočkách metra a na dalších místech. Výhodou těchto karet je, že s nimi můžete cestovat i některými dalšími dopravními prostředky a dokonce s nimi platit například v supermarketech nebo automatech označených logem IC karty. Předplacená karta se dá znovu dobíjet a při odletu z Japonska vám vrátí zbývající obnos peněz na kartě i depozit 500 ¥.

Orientace

Některé stanice metra připomínají spíše celá podzemní města s obchody, restauracemi a bludištěm chodeb a exitů, často spojujících i několik linek metra a vlaků. Obvykle ale bývá rychlejší použít právě tento labyrint, než se přesouvat po povrchu, což cestujícím usnadňuje i velmi dobré značení. Po výlezu ze soupravy metra vyhledejte nejbližší plánek oblasti, na kterém jsou vyznačeny exity z metra. Pak stačí už jen najít nejbližší exit k místu, které je vaším cílem a sledovat směrovky, které vás bezpečně zavedou k požadovanému východu.

Co je dále dobré vědět

  • Některé vagóny metra (ale i vlaků) jsou ve všední dny do 9:30 vyhrazeny pouze ženám. Sledujte proto značení na podlaze perónu.
  • Lidé běžně při čekání na vlak vytváří fronty, které se tvoří v místech, kde se otevírají dveře soupravy. Nepředbíhejte a zařaďte se do fronty.

Vlaky

Tokio křižuje také síť několika železničních linek, z nichž nejvýznamnější je tzv. Yamanoto Line, okruh spojující několik městských čtvrtí. V případě, že nechcete kupovat jízdenky na metro, je teoreticky možné po Tokiu cestovat jen vlakem - okruh Yamanoto mimo jiné zahrnuje například stanice Šindžuku, Haradžuku, Šibuja, Tokyo Station, Akihabara a další. Ve špičce jezdí vlaky každé dvě minuty, jízda kolem dokola celé linky zabere asi hodinu. Jízdenky se kupují podobným způsobem, jako v metru, ale pokud máte platný JR Pass, můžete po linkách operovaných JR cestovat v rámci tohoto pasu.

Městská doprava v Kjótu

Metro

Kjótské metro má jen dvě linky, linku Karasuma, vedoucí městem od severu na jih a linku Tozai, vedoucí z východu na západ. Obě linky se protínají ve stanici Karasuma Oike, linku Karasuma křižuje i trať šinkansenů do Ósaky a Tokia, takže z vlaku můžete ve stanici Kyoto station přestoupit rovnou na metro. Metro je v provozu přibližně od 5 do 23 hodin. Jízdné stojí od 210 do 350 ¥, v závislosti na ujeté vzdálenosti a jízdenky se kupují podobně jako v tokijském metru. Jednodenní časová jízdenka na metro stojí 600 ¥ pro dospělého a 300 ¥ pro dítě, což se obvykle vyplatí již při 2 až 3 jízdách.

Autobusy

Po Kjótu se dá poměrně dobře cestovat i městskými autobusy. Plánky s vyznačenými stanicemi a linkami najdete i při výlezu z metra. Ačkoliv po městě jezdí autobusy několika společností, k hlavním patří společnosti Kyoto Bus (autobusy krémové barvy) a City Bus (autobusy zelené barvy). Do autobusů se obvykle nastupuje v zadní části a vystupuje u řidiče. Jízdné se platí buď podle ujeté vzdálenosti, při cestách po centru ale spíše zaplatíte fixní sazbu. V prvním případě si musíte vzít při nástupu do autobusu jízdenku a při výstupu zaplatíte požadovanou částku v automatu umístěném u řidiče. Při platbě je lepší mít připraveny drobné jeny, pokud je nemáte, můžete použít měničku, která vám dá drobné za 1000 ¥. V autobusech s pevně danou cenou zaplatíte při výstupu 230 ¥ (děti do 12 let 120 ¥). Pokud máte IC kartu, jednoduše ji přiložíte k senzoru u nástupu i výstupu za autobusu. Hlídejte si stanice, které autobus projíždí a před cílovou stanicí zmáčkněte tlačítko "stop", jinak autobus nemusí zastavit a zastávkou projede dál.

Pro cestu autobusem po Kjótu byste mohli využít:

  • chrám Kinkakudži (zastávka B2 - autobus č. 101, zastávka B3 - autobus č.205)
  • chrám Kiyomizudera a oblast Gion (zastávka D1 - autobus č. 100, zastávka D2 - autobus č.206)
  • Arašijama (zastávka D3 - autobus č. 28)

Z cestovatelského hlediska je možné využít i autobusů Raku Bus, které také jezdí ze stanice Kyoto station. Raku Bus 100 jezdí například k chrámům Kiyomizudera a Ginkakudži, Raku Bus 101 vás mimo jiné zaveze k chrámu Kinkakudži.

Ze stanice Kyoto jezdí autobusy JR do oblasti Takao a Keihoku, výhodou těchto autobusů je, že se dá použít JR Pass. Na linkách z centra města do oblasti Yamašina na východě Kjóta jezdí autobusy společnosti Keihan.

Pro cestování lze využít i různé pasy. Na výběr je například jednodenní pas pro neomezené cestování autobusy obou společností v rámci centra za 500 ¥, jednodenní pas Kyoto Subway & Bus Pass pro neomezené cestování metrem, autobusy City Bus a některými autobusy Kyoto Bus za 900 ¥ nebo pas regionu Kansai (Kansai Thru Pass), využitelný v kjótských autobusech a metru, ale i pro dopravu po Ósace, Kobe nebo Naře (podrobnější informace najdete na stránce pasu). Předplacená dobíjecí karta Kansai One Pass slouží k cestování vlaky a autobusy po regionu Kansai, kromě toho nabízí i slevy na vstupy do vybraných atrakcí.

Vlaky

Vlaky Japonských železnic (JR) se dostanete z Kjóta k celé řadě bližších i vzdálenějších cílů. Z nádraží Kyoto Station jezdí vlaky například do Arašiamy (JR Sagano Line) s proslulým bambusovým hájem, do Nary (JR Nara Line a rychlejší Kintetsu Kyoto Line) nebo třeba Ósaky, Kobe a Himedži (JR Kyoto Line). Mimo dopravce JR křižují město i linky soukromých dopravců, jako Keihan Line, Hankyu Line a dalších, které nabízí rychlé spojení do míst, kam nejezdí metro.

Vlaková

Japonsko je přímo výkladní skříní železniční dopravy a názorným příkladem, jak by měla vlaková doprava fungovat a vypadat. Japonsko je protkané hustou sítí železničních linek, díky nimž se dostanete téměř všude, kam potřebujete. Vlaky jsou pohodlné, rychlé, spolehlivé a pověstné svou neuvěřitelnou přesností. Železniční dopravu provozují Japonské dráhy (JR) prostřednictvím svých regionální divizí i soukromí dopravci, kteří společně operují celou řadu městských, příměstských, regionálních, meziregionálních vlaků a také proslulých vysokorychlostních vlaků, šinkansenů. Ikonické vlaky jezdí po Japonsku již od roku 1964, kdy byla otevřena první linka Tokaido Shinkanzen, spojující Tokio, Kjóto a Ósaku. Od té doby byla síť šinkansenů několikrát modernizována a rozšířena o další linky, na kterých se dnes dostanete do všech větších měst po celém Japonsku. Šinkanseny však brzy nebudou nejrychlejšími vlaky, neboť se plánuje spuštění linky superrychlých vlaků Maglev, které se vznáší nad tratí pomocí magnetismu. Do roku 2027 má být spuštěna linka Maglevu z Tokia do Nagoye a do roku 2045 její pokračování až do Ósaky. Vzdálenost téměř 400 km by měl Maglev zvládnout za méně než hodinu.

Mohlo by se hodit:

Japan Rail Pass - vše, co potřebujete vědět

Většina zahraničních turistů využívá k cestování po Japonsku tzv. Japan Rail Pass, časovou jízdenku, která umožňuje neomezené využívání vlakové dopravy provozované JR (Japonské dráhy), ale také jejich autobusových linek, trajektů a dalších druhů dopravy v rámci vymezeného období. Můžete jej použít i pro cestování vysokorychlostními šinkanseny, kromě souprav Nozomi a Mizuho, které provozuje soukromý dopravce. Pas lze mimochodem použít třeba i na trajekt na ostrov Miyjadžima nebo na tři okruhy městských autobusů Meipu ru-pu po Hirošimě. Pokud cestujete jen po určitém regionu, můžete využít i regionálních pasů JR. Podrobnosti najdete na stránkách regionálních divizí JR.

Na výběr je 7, 14 a 21 denní obyčejný (Ordinary) nebo tzv. zelený pas (Green Class), zelený pas je dražší a oproti obyčejnému pasu nabízí cestování v 1. třídě, kde je více prostoru k sezení, a kde jsou zdarma nabízeny nápoje a vlhčené ručníky. Pro běžné cestování ale bohatě stačí obyčejný pas, i tak se budete cítit jako v bavlnce.

Cena pasu není levná, pokud ale v Japonsku navštívíte více než 2 místa a plánujete i postranní výlety, určitě se vám koupě pasu vyplatí. Když si uvědomíte, že jedna jednosměrná jízdenka šinkansenem z Tokia do Kjóta vyjde na 2.500-3.000 Kč, je pas poměrově levný.

Pas je určen výhradně pro cizince nebo Japonce, kteří nemají v Japonsku stálé bydliště a je nutné si jej vyřídit ještě před odletem do Japonska, ačkoliv v době psaní tohoto příspěvku běžela zkušební verze, kdy bylo možné si pas koupit i v Japonsku, i když to vyšlo dráž. Pas si objednáte a zaplatíte na některé z internetových stránek, jako je například www.jrpass.com, www.jrailpass.com nebo česká stránka www.dojaponska.cz/japan-rail-pass. Před koupí pasu si udělejte letmý cenový průzkum, neboť ceny za pas se mohou lišit a také promyslete itinerář vaší cesty s ohledem na délku platnosti pasu. My jsme si pas kupovali na www.jrpass.com, kde stál 7 denní obyčejný pas 238 EUR, 14 denní pas 381 EUR a 21 denní pas 488 EUR. Děti od 6 do 11 let platí polovic. Cena nezahrnuje ještě náklady na poštovné (15 EUR). Po zaplacení pasu vám přijde voucher (exchange order), který musíte do tří měsíců vyměnit za pravý Japan Rail Pass na některém nádraží v Japonsku. Z tohoto důvodu pas nekupujte příliš brzo před odjezdem do Japonska, v našem případě přišly vouchery za dva dny od objednání.

V Japonsku si voucher směníte za pas a při převzetí rovnou nahlásíte, od kdy chcete vás pas aktivovat. Seznam míst, kde je možné voucher směnit, najdete v letáčku, který vám přijde společně s voucherem. Pak už jen cestujete vlaky, jak je libo, vždy ale jen po dobu platnosti pasu, tedy 7, 14 nebo 21 po sobě následujících dnů. Platnost pasu se počítá na dny, tzn. pokud si pas aktivujete například od 1. května (je jedno v jakou hodinu), bude platný do půlnoci 7. května. S pasem nevstupujte a neopouštějte nádraží přes automatické brány, ale ukažte jej přítomné obsluze.

Cestování japonskými vlaky

Pro vyhledávání spojů, časů odjezdu a ceny mezi kterýmikoliv městy v Japonsku dobře slouží portál Hyperdia. V nastavení je dobré deaktivovat výběr šinkansenů Nozomi, Mizuho a dalších privátních dopravců, na které se nevztahuje JR Pass.

Po japonských železnicích jezdí celá řada vlaků, od lokálních linek po šinkanseny. Ačkoli většinou není nutné rezervovat sedadla předem, u některých linek (například letištních expresů Narita Express nebo Keisei Skyliner) je nutné mít zarezervované sedadlo. Nejpomalejší jsou lokální vlaky (local), které na dané trase zastavují v každé stanici, rychlíky (rapid) dělají daleko méně zastávek. Zjistěte si proto předem, jestli daný vlak zastavuje ve vaší zastávce, ať nepřejedete. Například z Kyoto Station do stanice Inari (svatyně Fušimi Inari) jezdí jen lokální vlaky, vlaky rapid v ní nezastavují a jedou dál.

U šinkansenů je několik vagónů vyhrazeno pro cestující v Green Class (vagóny jsou označeny zeleným čtyřlístkem), dalších několik vagónů je označeno jako "reserved", v nichž cestují pasažéři s rezervovanými sedadly a zbytek tvoří vagóny označené jako "non-reserved", kde se můžete posadit i bez rezervace. Jízdenky do vagónů s nerezervovanými sedadly se prodávají v neomezeném množství, přičemž platí pravidlo kdo dřív přijde, ten dřív mele. Většinou ale není problém nějaké volné místo najít. Výjimkou jsou velké svátky jako Golden week, Obon apod., kdy je dobré si jízdenky rezervovat s předstihem. Na velkých nádražích můžete zajít do rezervačních kanceláří JR, značených "midori no madoguchi" (zeleno-bílý symbol sedačky s cestující osobou) a rezervovat si sedadlo na další cestu šinkansenem. S obyčejným Rail Passem nebudete za rezervaci sedadla v obyčejné třídě nic platit, pokud byste ale chtěli cestovat zelenou třídou, za rezervaci zaplatíte daný poplatek.

Na nádraží sledujte směrovky a informační tabule s odjezdy vlaků, které vás bezpečně navedou ke správnému nástupišti. Na světelné tabuli u každého nástupiště najdete informaci o vlacích, které v příštích minutách odjíždí z daného nástupiště, včetně informací, které vagóny mají rezervovaná, a které nerezervovaná sedadla. Na jízdence najdete mimo jiné číslo vašeho vagónu, které si vyhledáte podle značek na podlaze nástupiště a rovnou tak nastoupíte do správného vagónu.

Slovníček užitečných výrazů

  • midori no madoguči (みどりの窓口) - prodej jízdenek
  • kippu (切符) - jízdenka
  • šitei seki (指定席) - rezervovaná sedadla
  • džiú seki (自由席) - nerezervovaná sedadla
  • kitsu en (喫煙) - kuřácká část
  • kin en (禁煙) - nekuřácká část

Autobusem

Dálkové autobusy jsou alternativou pro ty, kteří nechtějí cestovat vlakem. Cestování autobusy vyjde levněji než šinkanseny, na cestě ale strávíte podstatně víc času. Výhodou je, že cesta nočním autobusem vám ušetří noc v hotelu a zabijete tak dvě mouchy jednou ranou.

Dálkové autobusy provozuje množství společností, z nichž má přední postavení dopravce Willer Express. Na jeho stránkách si můžete zarezervovat jízdenky online, kromě toho nabízí turistům i Japan Bus Pass, obdobu železničního pasu, který umožňuje využít autobusy během tří, pěti nebo sedmi dnů na denních i nočních linkách. Ceny a podmínky použití najdete na stránkách společnosti. Autobusy na delší vzdálenosti provozují i Japonské dráhy (JR), takže jízdenky je možné koupit na vlakových nádražích, bohužel na autobusy JR nelze využít Japan Rail Pass. Některé linky autobusů JR je možné rezervovat i přes portál Japan Expressway Bus Net.

Jízdenky na autobus dále koupíte na autobusových nádražích, přes cestovní agentury nebo na stránce Japan Bus Online.

Autem

Vzhledem k tomu, že veřejná hromadná doprava v Japonsku funguje znamenitě a vlakem, případně autobusem, se dostanete téměř všude, se k půjčení auta uchyluje jen málo turistů. Jezdit autem v hustém městském provozu se vůbec nedoporučuje, takže půjčit si auto dává smysl pouze pro kratší výlety v rámci daného regionu.

Pro řízení auta budete potřebovat mezinárodní řidičský průkaz podle ženevské úmluvy (platný rok). Stejně jako u nás platí i v Japonsku nulová tolerance alkoholu za volantem a povinnost být během jízdy připoután. Děti do 6 let věku musí cestovat v autosedačce. Nezapomeňte, že v Japonsku se jezdí na levé straně silnice.

Japonsko pokrývá téměř 9.500 km dálnic, které jsou zpoplatněny mýtem. Za auto standardní velikosti zaplatíte zhruba 25 ¥ za každý ujetý kilometr plus 150 ¥ za užití dálnice. Za ujetí větší porce kilometrů v kuse se dává sleva. Mýto je možné platit hotově nebo kartou, některé mýtné brány však mohou použít pouze auta vybavená tzv. ETC zařízením.

Cena za půjčení auta samozřejmě závisí na mnoha faktorech, jako typ auta, roční období nebo celková doba pronájmu, nicméně za malé auto byste měli dát zhruba 5.000-7.000 ¥ za den.

Mohlo by se hodit:

UBYTOVÁNÍ
UDÁLOSTI A AKCE
AKTIVITY

Nejlepší nabídky pro cestovatele