logo

Najděte si zájezd na Invia.cz

Nejzajímavější místa

ZOBRAZIT DALŠÍ MÍSTA
ZÁKLADNÍ INFORMACE
DOPRAVA

Doprava do země

Letadlem

Lety do Černé Hory jsou v nabídce především v hlavní letní sezóně, ve zbytku roku počet spojů rapidně klesá. Letenky si můžete koupit u několika klasických dopravců i známých nízkonákladových společností, které nabízí lety doslova za pár korun. Přímou linku z Prahy do Tivatu by měla od června 2022 dvakrát denně provozovat společnost Air Montenegro. Ačkoli má Černá Hora dvě mezinárodní letiště, někdy může být výhodnější podívat se také na nabídku letenek na některé letiště v blízkosti Černé Hory, například letiště v chorvatském Dubrovníku nebo albánské Tiraně. Letiště v Dubrovníku se nachází jen asi 20 km od hranice s Černou Horou, letiště v Tiraně asi 120 km od černohorského letoviska Ulcinj. Na obě letiště létá mimo jiné i Smartwings přímými lety z Prahy. V dosahu je i letiště v Bělehradu, případně v Sarajevu, odkud se do Černé Hory dostanete autobusem nebo vlakem.

Černohorská letiště

Statut mezinárodního letiště mají dvě letiště, letiště v Podgorici a Tivatu.

Mezinárodní letiště v Podgorici (TGD, Међународни аеродром Подгорица, www.montenegroairports.com/en/podgorica-airport/) se nachází zhruba 11 km jižně od centra hlavního města, poblíž obce Golubovci, a proto se také někdy můžete setkat s názvem letiště Golubovci. Letiště v Podgorici je v globálním měřítku jen malé letiště, kam létá jen hrstka evropských společností, které v turistické sezóně rozšíří ještě několik sezónních a charterových linek. Do Podgorici létají celoročně například Austrian Airlines z Vídně, Turkish Airlines z Istanbulu, Chair Airlines (www.chair.ch) z Zürichu, polský LOT (www.lot.com) z Varšavy a hlavně Air Serbia (www.airserbia.com) z Bělehradu, potažmo dalších evropských měst, jako je Berlín, Amsterdam, Frankfurt, Londýn, Milano, Paříž a také z Prahy. Národní letecký dopravce Air Montenegro (www.airmontenegro.com) je malý dopravce, který nahradil původní aerolinku Montenegro Airlines, která zkrachovala v roce 2020. S Air Montenegro lze prozatím letět jen do Bělehradu, Ljubljany a Frankfurtu. Do Podgorice létají i lowcostové aerolinky Ryanair z Barcelony, Berlína, Krakowa nebo Londýna Stanstedu (v sezóně ještě z Wroclawy) a WizzAir z Dortmundu, Milána nebo Vídně (v sezóně z Budapešti, Katowic nebo Wroclawy).

Mezinárodní letiště v Tivatu (TIV, Аеродром Тиват, www.montenegroairports.com/en/tivat-airport) leží jen asi 3 km jižně od města. Letiště v Tivatu je daleko rušnější, než letiště v hlavním městě, i když naprostá většina turistů přilétá sezónními lety v období mezi červnem a zářím. Mimochodem, na přistávací dráhu tivatského letiště je krásný výhled ze serpentýn vedoucích z Kotoru na Lovćen. Do Tivatu létají celoročně Aeroflot, Pobeda a S7 Airlines z Moskvy, dále Air Montenegro a Air Serbia z Bělehradu. V sezóně můžete letět také se společnostmi Easyjet z Berlína, Ženevy, Londýna nebo Manchesteru, Eurowings z Düsseldorfu, LOT z Varšavy, Lufthansa z Mnichova nebo Frankfurtu, SAS z Kodaně, Transavia z Paříže, Brussels Airlines z Bruselu a dalšími dopravci. Přímou linku z Prahy do Tivatu by měla od června 2022 dvakrát denně provozovat společnost Air Montenegro.

Jak se dostat z letiště do města

Taxi z letiště Podgorica do centra města by mělo stát kolem 12 EUR, doporučujeme si vzít oficiální žluté taxi. Taxi dopravu je možné rezervovat třeba na stránce společnosti Terrae Car (www.terraecar.com), která nabízí fixní tarif z letiště Podgorica do Budvy za 38 EUR a dále z letiště Tivat do Budvy (19 EUR), do Bečići (20 EUR), do Sveti Stefanu (28 EUR) nebo do Petrovacu (30 EUR).

Další možností je cesta vlakem, stanice je ovšem od letiště vzdálena asi 20 minut chůze po nevábné příjezdové silnici, takže nic pro ty, kteří přiletěli s velkými kufry. Vlaky jezdí jedním směrem do Baru a druhým do Podgorice, stanice je ale pouze holá smradlavá betonová stavba bez jakýchkoliv informačních cedulí.

Doba letu ze střední Evropy

Berlín-Podgorica: 2 hodiny

Vídeň-Podgorica: 1 hodina 20 minut

Autem

Ačkoliv z Prahy do Podgorice je to po silnici bezmála 1.400 km, cesta vlastním autem je pro mnoho návštěvníků Černé Hory jasnou volbou. Otázkou je, jakou cestu zvolit, na výběr je hned několik tras, z nichž každá má svá pro a proti:

  • Trasa Praha-České Budějovice-Linz-Graz-Maribor-Záhřeb-Split-Nikšić-Podgorica (1.350 km, cca 15 hodin) prochází územím Rakouska, Slovinska, Chorvatska a Bosny a Hercegoviny (můžete jet také až na konec chorvatské dálnice a pak podél pobřeží kolem Dubrovníku až do Černé Hory, ušetříte si pomalý průjezd přes Bosnu). Až na úseky v Česku, Bosně a Hercegovině a Černé Hoře vede tato trasa téměř po celou dobu po dálnici. Alternativně je možné jet z Prahy přes Brno do Vídně a odtud pokračovat směrem na Graz, což je sice o něco delší trasa (1.400 km, cca 15 hodin), pojedete ale více po dálnici a navíc ušetříte poplatky za tunely Bosruck a Gleinalm. Za rakouskou dálniční známku zaplatíte 9.50 EUR (na 10 dnů) nebo 27.80 EUR (na 2 měsíce), v případě, že jedete na více než 10 dnů se vyplatí koupě dvou desetidenních známek. Mezi Lincem a Grazem se navrch platí mýtné za použití tunelů Bosruck (6 EUR) a Gleinalm (9.50 EUR). Slovinská dálniční známka stojí 15 EUR (na týden) nebo 30 EUR (na měsíc), v Chorvatsku zaplatíte dálniční mýtné ve výši 48 HKN (úsek Macelj-Záhřeb) a 232 HKN (úsek Záhřeb-Čarapine). Počítáme-li, že pojedete osobním autem na více než týden, zaplatíte celkem na poplatcích a mýtném zhruba 2.300-2.700 Kč, nepočítaje výdaje na pohonné hmoty a českou dálniční známku. Tato trasa vede skrze nejfrekventovanější hraniční přechody mezi Slovinskem a Chorvatskem, kde se zejména v létě tvoří dlouhé kolony, což je nevýhoda.
  • Trasa Praha-Brno-Bratislava-Budapešť-Szeged-Bělehrad-Čačak-Užice-Prijepolje-Bijelo Polje-Podgorica (1.330 km, cca 15 hodin) prochází územím Slovenska, Maďarska a Srbska. Na Slovensku se platí dálniční známka, kterou je možné zaplatit elektronicky - desetidenní známka stojí 10 EUR, měsíční 14 EUR. Podobně je tomu v Maďarsku, kde se platí elektronická e-známka na týden (3.640 HUF) nebo měsíc (4.970 HUF). Na území Srbska vede dálnice od hranice s Maďarskem nedaleko Subotice k Bělehradu a odtud pokračuje dále, až do Čačaku. V lednu 2022 má být otevřen úsek Čačak-Požega a během dalších 5 let má být dálnice dostavěna až do Boljare na hranici s Černou Horou. Na dálnici v Srbsku se platí mýtné 640 RSD (Subotica-Beograd Stara Pazova) a 430 RSD (Beograd Obrenovac-Čačak). Cesta osobním autem na více než 10 dní vás na poplatcích a mýtném vyjde (opět bez výdajů na pohonné hmoty a českou dálniční známku) na zhruba 950 Kč, což je v porovnání s první trasou o dost méně.

Vlakem

Jediným železničním mezinárodním spojením s Černou Horou je trať z Bělehradu do Podgorice a dále na pobřeží do Baru. Trasa prochází městy jako je Bijelo Polje, Mojkovac, Kolašin nebo Sutomore. V Bělehradu na tuto trať navazují další linky vedoucí do Evropy. Vlaky ze Srbska odjíždí dvakrát denně a jízdenky se prodávají do 1. a 2. třídy. Jízdenka z Bělehradu do Baru například stojí 31.80 EUR v 1. třídě a 21 EUR ve 2. třídě. Cesta vlakem z Bělehradu do Baru trvá zhruba 11 hodin. Další informace najdete na stránce Srbských drah (www.srbijavoz.rs)

Autobusem

Mezinárodní autobusové linky spojují Černou Horu s okolními státy - Srbskem, Chorvatskem, Bosnou a Hercegovinou nebo Albánií. Ze střední Evropy je nejlepší jet autobusem do Srbska nebo Chorvatska a zde přesednout na jiný autobus, směřující do Černé Hory.

Někteří dopravci, nabízející autobusovou dopravu do Černé Hory:

  • Blue Line: černohorský dopravce operuje několik mezinárodních i vnitrostátních linek, například linky Herceg Novi-Trebinje, Kotor-Tivat-Herceg Novi-Dubrovnik nebo Herceg Novi-Kotor-Budva-Podgorica-Bělehrad-Novi Sad-Subotica.
  • Božur: provozuje linky z Podgorice a dalších měst do Subotice, Bělehradu, Sarajeva, Skopje nebo Dubrovníku a sezónní linky do Smedereva, Negotinu, Pozarevacu či Leskovacu.
  • Lasta: srbský dopravce nabízí linku z Bělehradu do Herceg Novi se zastávkami například v Podgorici, Baru, Budvě nebo Kotoru. Cesta autobusem z Bělehradu do Podgorice trvá kolem 9 hodin.
  • Ozlem Tours: turistická agentura, provozující i mezistátní autobusovou dopravu. V červnu 2021 jste si mohli koupit lístek například na trasu Novi Pazar-Ulcinj nebo Bělehrad-Herceg Novi.
  • Old Town Travel: autobusová doprava mezi Albánií a Černou Horou po trase Tirana-Skodra-Podgorica-Budva-Kotor.

Lodí

Mezinárodní lodní linky spojují Itálii a Černou Horu celoročně mezi Bari a Barem a v hlavní sezóně ještě mezi Anconou a Barem. Hlavním dopravcem na trase z Bari do Baru jsou Montenegro Lines, případně Jadrolinija. Plavba trajektem Montenegro Lines z Bari do Baru trvá zhruba 11 hodin. Ceny lístků závisí na sezóně, na výběru ubytování během plavby nebo na typu auta. Pokud se spokojíte pouze se sedačkou, zaplatíte za zpáteční lístek v hlavní sezóně 57.50 EUR a za auto od 66.50 EUR výš. Kromě toho se platí také přístavní poplatek ve výši 15 EUR za auto.

Levné letenky do této destinace

Doprava v rámci země

Autem

Cestování autem po Černé Hoře je velkým zážitkem i noční můrou zároveň. Výhledy na horské scenérie národního parku Durmitor, na řeku Pivu, která se klikatí kaňonem pod vámi nebo na Skadarské jezero si budete pamatovat celý život, na druhou stranu Černá Hora je státem, kde platí svérázná dopravní pravidla a také jednou z posledních evropských zemí bez kompletní dálnice, která by propojila konce země z různých směrů. Výstavba dálnic je plánována z východu na západ a hlavně od pobřeží směrem k severu, kde by se měla napojit na dálnici ze Srbska. V létě 2022 byl sice otevřen zhruba 40 km dlouhý úsek mezi městy Smokovac a Mateševo, výstavba černohorských dálnic však obecně pokračuje velmi pomalu a doprovází jí vysoká korupce.

Černá Hora je velmi hornatá země, proto i relativně krátký úsek pojedete dlouhé hodiny, k čemuž přispívá i velmi časté střídání omezení rychlosti na okresních silnicích. Některé horské cesty jsou navíc dost frekventované a špatně se na nich předjíždí, což ovšem některým místním řidičům nebrání v riskantních manévrech přes plnou čáru. Poměrně časté je také nedodržování rychlosti, ačkoliv policejní kontroly jsou velmi časté. Spousta silnic nižší třídy je velmi úzkých - pokud pojedete například po vyhlídkové silnici P14 skrze národní park Durmitor a nebo serpentýnami z Lovćenu do Kotoru, počítejte nejen s krásnými výhledy, ale také s neustálým vyhýbáním se protijedoucím autům. Na některých místech je silnice dokonce tak úzká, že jedno z aut musí zastavit, aby to druhé mohlo projet. Opravdovou lahůdkou je potkat v serpentýnách nad Kotorem autobus, který veze turisty na Lovćen nebo z Lovćenu dolů. Několikrát jsme se takhle dostali do zácpy aut, které se pak různě posunovaly a zajížděly ke kraji tak, aby se autobus vůbec vyhnul. Navíc se často manévruje těsně nad horským srázem, což není zrovna příjemný zážitek. Dalším mínusem je, že pobřežní silnice jsou uprostřed vrcholné sezóny ucpané auty a tvoří se zácpy. Zejména v oblasti Kotorského zálivu bývá v létě těžké najít i volné místo na zaparkování. V Černé Hoře je v každém případě lepší řídit spíše defenzivně a dávat dobrý pozor na okolní provoz.

Černá Hora zatím nemá dálnice, na kterých by se platilo mýtné. Jediné, za co se platí, je průjezd tunelem Sozina na silnici E80 mezi Barem a Podgoricí. Za průjezd osobním autem zaplatíte 2.50 EUR. Další informace najdete zde.

Dopravní předpisy

Nejvyšší povolená rychlost ve městech je 50 km/h (pokud není upraveno jinak), mimo města 80 km/h (řidiči mladší 24 let a řidiči, kteří vlastní řidičák méně než rok smí jet maximálně 70 km/h). V Černé Hoře je povinné svítit i přes den a je povolen maximální limit 0.3 promile alkoholu.

Mohlo by se hodit

Autobusem

Vzhledem k ne zcela rozvinuté železniční dopravě jsou hlavními prostředky veřejné dopravy autobusy. Autobusem se tak levně dostanete skoro do všech měst v Černé Hoře. Autobusovou dopravu v zemi zajišťuje několik různých společností, včetně dopravců Božur, Blue Line a dalších. Ne vždy se dá ale najít přímý spoj z jednoho bodu do druhého a je nutné přestoupit v Podgorici, Budvě apod. Jízdní řád a možnost rezervovat jízdenky nabízí portál www.busticket4.me nebo Balkan Viator. Jízdenky se dají koupit přímo na nádraží, online a někdy i přímo v autobuse. Zvláštností je, že v Černé Hoře se obvykle platí poplatek 1 EUR jako vstupné na nádraží.

Autobusová nádraží

Autobusová nádraží bývají výhodně situována v centrech velkých měst. Autobusové nádraží v Podgorici (Podgorica autobuska stanica) se nachází na adrese Trg Golootočkih žrtava 1, necelý kilometr od centra města, v těsném sousedství železničního nádraží. Nádraží patří k nejrušnějším a nejdůležitějším autobusovým nádražím v zemi, odkud každý den odjíždí více než 300 spojů do celé Černé Hory. Na nádraží najdete restaurace, bankomaty, kavárny, obchody nebo turistické agentury. Do centra města se dostanete vlakovou linkou č.6 Željeznička stanica - Zlatica.

Vyhlídkové autobusy

V oblasti Kotorského zálivu lze využít vyhlídkových autobusů Hop on hop off (www.hoponhopoff.me), což má výhodu především v letní turistické sezóně, kdy procestujete nejzajímavější architektonické perly Boky Kotorské, aniž byste museli pokaždé složitě hledat místo na zaparkování. Autobusy jezdí na trase z Kotoru do Bajova Kuly, Perastu, Risanu a zpět. V ceně jízdenky jsou zahrnuty i vstupy do některých atrakcí, jako je třeba městské muzeum v Perastu. Ceny a jízdní řády autobusů najdete na výše zmiňované internetové stránce.

Vlakem

Železniční dopravu v zemi má na starosti dopravce Željeznički prevoz Crne Gore (www.zcg-prevoz.me). Železniční síť Černé Hory měří zhruba jen asi 250 km, cestování vlakem je ale velmi levné a bonusem je také krásná krajina, kterou můžete pozorovat během jízdy vlakem. Hlavní trasa vede z Podgorice do Baru, což je mimochodem součást mezinárodní trasy z Baru do Bělehradu, vlakem se dostanete také po nedávno zrenovovaném úseku z Podgorice do Nikšiće. Mezinárodní vlaky jezdí z Baru a Podgorice do Bělehradu se zastávkami v Kolašinu, Mojkovaci nebo Bijelo Polji. Lokální vlakem můžete jet z Baru a Sutomore do Virpazaru u Skadarského jezera.

Lodí

Z turistického hlediska byste mohli nejspíš využít frekventovaný trajekt přes úzkou úžinu Kotorského zálivu nebo výlet lodí z Perastu na malebný ostrov Gospa od Škrpjela.

Lodní trajekt jezdí mezi městečky Lepetane a Kamenari a ušetří zdlouhavé objíždění celého Kotorského zálivu. Trajekty jsou v provozu nonstop a zejména v létě vyplouvají každou chvíli, přičemž plavba z jednoho břehu na druhý trvá jen asi 10 minut. Za osobní auto zaplatíte 4.50 EUR. Další informace najdete na stránce www.ferry.co.me.

Mezi turisty velmi populární je výlet lodí z Perastu na nedaleký ostrůvek Gospa od Škrpjela s malebným kostelem. Lodě k ostrovu vyplouvají z nábřeží v Perastu a plavba trvá jen asi 5 minut. Zpáteční lístek stojí 5 EUR.

Hlavními námořními přístavy Černé Hory jsou Bar, Budva, Kotor, Zelenika a Herceg Novi.

Mohlo by se hodit:

UBYTOVÁNÍ
UDÁLOSTI A AKCE
AKTIVITY

Nejlepší nabídky pro cestovatele