logo

Regiony

Doporučené plány cesty

Najděte si zájezd na Invia.cz

Nejzajímavější místa

ZOBRAZIT DALŠÍ MÍSTA
ZÁKLADNÍ INFORMACE
DOPRAVA

Doprava do země

Letecká

Pro většinu návštěvníků Indonésie jsou hlavními vstupními branami do země mezinárodní letiště v Jakartě a mezinárodní letiště Ngurah Rai na Bali.

Mezinárodní letiště Soekarno-Hatta v Jakartě se nachází zhruba 20 km severozápadně od centra hlavního města a je jedním z nejrušnějších letišť jižní polokoule. Letiště aktuálně tvoří tři terminály, Terminál 1 slouží pro vnitrostátní lety společností Lion Air, Airfast Indonesia, Batik Air, Citilink a Transnusa. Terminál 2 je rozdělen na subterminály 2D, vyhrazený mezinárodním letům zahraničních i indonéských společností, 2E, vyhrazený mezinárodním linkám Air Asia a 2F, vyhrazený vnitrostátním linkám Air Asia Indonesia, Nam Air a Sriwijaya Air. Terminál 3 je rozdělen na část pro vnitrostátní lety (Terminal 3 Domestik), ze které létají linky Garuda Indonesia a část pro mezinárodní lety (Terminal 3 Internasional), sloužící pro mezinárodní lety společností Garuda Indonesia a dalších aerolinek jako je například Emirates, KLM, Singapore Airlines apod. Mezi terminály jezdí každých 30 minut bezplatný autobus.

Do Jakarty se jednoduše dostanete letecky z okolních zemí, jako Malajsie, Thajsko, Singapur a dále třeba z Číny, Japonska, Filipín nebo Jižní Koreje a také z Austrálie. Přímé lety z Evropy zajišťují například KLM z Amsterdamu, Turkish Airlines z Istanbulu a také národní letecký dopravce Indonésie, Garuda Indonesia, člen skupiny Sky Team, jehož stroje létají na linkách z Amsterdamu nebo Londýna. Cestovatelé z Česka mohou využít i komfortních letů na křídlech aerolinek Emirates (s mezipřistáním v Dubaji) nebo Qatar Airways (s mezipřistáním v Dauhá).

V Jakartě se kromě letiště Soekarno-Hatta nachází ještě druhé letiště, Halim Perdanakusuma Airport, ze kterého odlétají některé vnitrostátní a také charterové a privátní linky.

Dále najdete informace o leteckém spojení na mezinárodní letiště Ngurah Rai na Bali.

Třetím nejrušnějším letištěm v zemi je mezinárodní letiště Juanda, nacházející se zhruba 12 km od města Surabaya. Na toto letiště sice nelétají žádné evropské linky, dostanete se sem ale pohodlně ze Singapuru, Kuala Lumpuru, Hong Kongu a dalších měst.

Doba letu ze střední Evropy

13h 30 min (z Prahy přes Dubaj do Jakarty)

Lodí

Indonésii spojuje několik linek především s blízkou Malajsií a Singapurem.

Mezi Singapurem (přístavy Harbour Front v centru Singapuru a Tanah Merah poblíž letiště) a indonéskými ostrovy Batam, Bintan a Karimunbesar operují lodní linky společností:

  • Batam Fast - nabízí několik denních spojů mezi singapurskými přístavy Harbour Front a Tanah Merah a indonéským ostrovem Batam
  • Majestic Fast Ferry - nabízí linky mezi Singapurem (Harbour Front a Tanah Merah) a indonéskými ostrovy Batam a Bintan
  • Sindo Ferry - nabízí linky mezi Singapurem (Harbour Front a Tanah Merah) a indonéskými ostrovy Batam, Bintan a Karimunbesar
  • Horizon Fast Ferry - lodě této společnosti pendlují mezi přístavy Harbour Front a Harbour Bay na ostrově Batam
  • Mozaic Ferry Lines - nabízí lodní spojení přístavu Tanah Merah a indonéského ostrova Bintan
  • Indo Falcon - nabízí linku Karimunbesar-Singapore Harbour Front

Lodní spojení mezi indonéskou Sumatrou a Malajsií zajišťuje Tunas Rupat na linkách z indonéského přístavu Dumai do malajské Melaky nebo Port Dickens.

Několik lodí vyjíždí denně z přístavu Tawau do indonéského města Nunukan (cca 100 RM), odkud je možné pokračovat lodí dále do Tarakanu (cca 230.000 IDR). Některé lodě nabízí dopravu přímo mezi Tawau a Tarakanem.

Levné letenky do této destinace

Doprava v rámci země

Informace o dopravě po ostrově Bali

Doprava v Jakartě

Cestovat městskou hromadnou dopravou po Jakartě často bývá velmi náročné. Doprava je chaotická a velkoměsto dusí neustálé dopravní zácpy, dopravními prostředky navíc jezdí denně milióny pasažérů. V blízké budoucnosti by měl být zprovozněn systém lehké železnice LRT a také metra MRT, který by měl odlehčit už tak přetíženou autobusovou dopravu.

  • Autobusovou dopravu po metropoli obstarává TransJakarta, provozující linky v několika městských koridorech. Autobusům jsou vyhrazeny jízdní pruhy, aby nemusely neustále stát v dopravních zácpách (i tak se ale do zácpy běžně dostávají). Zastávky autobusů jsou vybaveny obrazovkami, pomoci kterých zjistíte pozici autobusu na dané trase, přítomní zaměstnanci vám případně pomohou s navigací. Jízdné v autobuse se platí pomocí dobíjecích karet, které si koupíte na stanicích autobusů, v trafikách nebo bankách. Cena za jízdu se pohybuje v rozmezí od 2.000 do 3.500 IDR. Autobusy zvané Kopaja (Koperasi Angkutan Jakarta) jsou malé a většinou staré a čmoudící autobusy, které vozí pasažéry na kratších trasách mimo koridory Transjakarty. Autobusy Kopaja zastavují podle potřeb cestujících a jízdné se platí přímo řidiči. Tyto autobusy byste měly využít jen v případě, že přesně víte, kam vás zavezou. Turistům jsou určeny dvoupatrové autobusy City Tour (také Jakarta Explorer), které vás na čtyřech okruzích provezou po největších zajímavostech Jakarty. Sympatické je na celé věci to, že za cestu těmito autobusy nemusíte nic platit.
  • Linky příměstských vlaků spojují Jakartu s okrajovými částmi jako Tangerang, Cikarang, Bekasi nebo Bogor. Informace o příměstských vlacích v Jakartě najdete na stránce www.krl.co.id.

Doprava z letiště v Jakartě

  • Vlakem - od roku 2017 se z letiště Soekarno Hatta do centra města (nádraží BNI Airport Train Station na Jalan Jenderal Sudirman) dostanete pohodlně za cca 40 minut vlakem. Vlaky jezdí každých 30 minut přibližně od 6:20 do 23:20 a jízdné stojí 100.000 IDR. Další informace najdete na stránce www.railink.co.id.
  • Autobusy několika společností, jako Agra Mas, Damri, Hiba Utama a další, vás z letiště dopraví do centra Jakarty nebo do okrajových částí metropole za cenu zhruba od 30.000 do 75.000 IDR (v závislosti na cílové stanici). Jízdenky si můžete koupit na pobočkách v příletové hale.
  • Z letiště se do centra Jakarty dostanete i taxi, důrazně však doporučujeme využít služeb pouze renomovaných firem, jako je třeba Blue Bird. Před terminálem postávají i podnikavci s vyrobenými vizitkami těchto společností, kteří vás do města zavezou několikanásobně dráž a ještě si troufnou říct o příplatek za stání v zácpě. Oficiální vozy Blue Bird jsou modré s logem letícího ptáka a řidiči mají uniformy.

Letecká vnitrostátní doprava

Indonésie je zemí, jejíž území se táhne v délce několika tisíc kilometrů. Frekventovaná letecká doprava je tak přímo nutností, nehledě na to, že v rámci souostroví najdete spoustu míst, kam se ani jinak, než letecky nedostanete, přestože se lokální letecká doprava potýká s mnoha problémy, zejména co se dodržování bezpečnostních standardů týče. V Indonésii působí mnoho leteckých dopravců, takže na hlavních linkách většinou není problém nějaký let najít. Ceny letenek po Indonésii jsou levné, pokud však plánujete více přeletů za sebou, doporučujeme si mezi lety nechat větší časovou rezervu, protože indonéské aerolinky jsou pověstné zpožděním i několika hodin. Počítejte také s tím, že u vnitrostátních letů se platí odletová taxa, jejíž výše se různí letiště od letiště. Mezi hlavní aerolinky působící v Indonésii patří:

  • Garuda Indonesia - národní dopravce Indonésie létá z letišť v Jakartě, Medanu, Surabaye, Balikpapanu, Makassaru a Bali do více než 60 domovských destinací po celé Indonésii. Plánujete-li v Indonésii více přeletů, můžete ušetřit až 30% při nákupu letenek na 3 až 8 přeletů v rámci Garuda Indonesia Travel Passu. V době psaní tohoto příspěvku však bylo tento pass možné zakoupit pouze u prodejců letenek GI mimo Indonésii, současně s mezinárodní letenkou do Indonésie.
  • Air Asia Indonesia - odnož malajského nízkonákladového dopravce Air Asia. Spoje Air Asia Indonesia mají základny v Jakartě, Bandungu, Bali, Surabaye, Yogyakartě a Medanu a nabízí levné letenky nejen po Indonésii, ale i mezi Indonésií a dalšími asijskými státy. V rámci Air Asia Pass je možné koupit balíček několika přeletů nejen po Indonésii.
  • Lion Air - největší indonéský soukromý přepravce a významný hráč na poli poskytovatelů nízkonákladové letecké dopravy v rámci celé jihovýchodní Asie. Společnost létá do více než 36 měst po celé Indonésii, včetně odlehlých končin na východě země a dále do Malajsie, Vietnamu nebo Singapuru.
  • Batik Air - dceřiná společnost Lion Air, jež vznikla v roce 2013, operuje lety do 44 destinací v Indonésii a okolních asijských zemích.
  • Citilink - nízkonákladová aerolinka byla založena v roce 2001, dnes působí jako dceřiná společnost Garuda Indonesia. Aerolinky Citilink létají do více než 30 destinací po celé Indonésii a také ve Východním Timoru, Číně a Malajsii.
  • Sriwijaya Air - třetí největší dopravce Indonésii poskytuje, společně se svou dceřinou společnosti NAM Air, lety do více než 30 domovských destinací.
  • Trigana Air - nabízí lety z Jakarty, Semarangu a Surabaye do Pangkalan Bun na Kalimantanu a dále přelety z Jayapury do dalších měst na Papue (mimo jiné Wameny, vstupní brány do Údolí Baliem) a z Ambonu do destinací na Molukách (Kufar, Moa, Namrole nebo Sanana).
  • Trans Nusa - letecká společnost se základnami v Kupangu na Timoru, Makassaru na Sulawesi a Balikpapanu na Kalimantanu vás dopraví na méně obvyklé ostrovy Nusa Tenggary (Flores, Sumba), Timor, Sulawesi a Kalimantan.
  • Express Air - aerolinka létá do 24 domovských destinací, především ve východní části země, jako je Makassar, Ternate, Sorong, Manokwari nebo Jayapura.

Vlaková

Osobní železniční doprava funguje pouze na Sumatře a Jávě a provozují ji Státní indonéské dráhy (Kereta Api). Vlakem se na Jávě dostanete poměrně pohodlně ke všem hlavním turistickým cílům na ostrově, z Jakarty vede severní trasa přes Semarang do Surabaye, za kterou se spojuje s jižní trasou, která vede z Jakarty přes Bandung, Yogyakartu a Surakartu. Železnice následně pokračuje až do Banyuwangi, kde na ni navazuje trajekt na Bali. Na západě Jávy se na železnici napojuje trajekt na Sumatru. Na Sumatře není železniční doprava tak rozvinutá, jako na Jávě a omezuje se více méně na úseky z Bandar Lampung do Palembangu na jihu a z Medanu do Siantaru, Tanjung Balai a Rantau Prapat na severu Sumatry. Informace o příměstských vlacích v Jakartě najdete na stránce www.krl.co.id, informace o lokálních vlacích mezi Yogykartou a Surakartou najdete na stránce www.prameks.com.

Hlavní nádraží v Jakartě se jmenuje Gambir a nachází se u náměstí Merdeka v centru města. Z Gambiru odjíždějí vlaky do Surabaye, Bandungu nebo Yogyakarty. Nedaleko od nádraží Gambir leží nádraží Pasar Senen, odkud se dostanete na východ Indonésie. Také odtud jezdí vlaky do Yogyakarty, budete ale cestovat nižší třídou. Severněji leží nádraží Jakartakota. Z nádraží Tanahabang jezdí vlaky nižších tříd na západ Jávy, například do Meraku (trajekt na Sumatru).      

Zvláštností indonéských vlaků je to, že nejsou číslovány, ale pojmenovány jmény. Indonéské vlaky jsou rozděleny do tří tříd podle nabízeného komfortu, eksekutif, bisnis a ekonomi. Nejlepší třídou je třída eksekutif, s omezeným počtem sklápěcích sedadel, občerstvením a klimatizovanými vozy. Například cena jízdenky z Jakarty do Yogyakarty ve třídě eksekutif stojí něco kolem 350.000 IDR, zatímco v ekonomi kolem 150.000 IDR.

Na stránkách Indonéských drah se můžete podívat na časy odjezdů a ceny jízdenek, jízdenky si však bez indonéské platební karty nekoupíte. Jízdenky je ale možné rezervovat a následně zaplatit v supermarketech Indomaret. Stránky jsou bohužel pouze v indonéštině, což poněkud komplikuje rezervaci. S malými vysvětlivkami to ale určitě zvládnete:

  • tanggal - datum cesty
  • stasium asal - místo odjezdu
  • stasiun tujuan - cílová stanice
  • dewasa - počet dospělých cestujících s jízdenkou.

Po kliknutí na tlačítko „tampilkan“ se zobrazí možné spoje, kde je možné kliknout na „Booking“. Pokud je u spoje zobrazeno „habis“, znamená to, že je třída ve vlaku již plně obsazena. Po vyplnění dalších údajů zvolte možnost platby ATM, tak můžete provést platbu ve výše zmiňovaných minimarketech. Ať již pořídíte jízdenky online nebo v supermarketu, vždy dostanete pouze voucher s kódem, na základě kterého si jízdenku vytisknete na nádraží nebo si ji vyzvednete na přepážce.

Jízdenky lze nejlépe koupit přes stránky www.tiket.com (zaplatíte malý poplatek), a to až 90 dnů předem. Po zaplacení jízdenek kartou obdržíte email s potvrzením rezervace, který si vytisknete a na základě tohoto potvrzení si pak na nádraží vytisknete boarding pass. Další možností je koupě jízdenky přes dotykový terminál, které jsou umístěné v již zmiňovaných supermarketech Indomaret, případně dalších marketech, jako je třeba Alfamart. Terminály jsou sice pouze v indonéštině, ale je celkem snadné se v nich orientovat (použijete slovíčka podobná těm na stránkách Indonéských drah). Po zarezervování jízdenky vám z přístroje vyjede papírek s rezervací, kterou zaplatíte na pokladně supermarketu. Jízdenky lze koupit i přímo na nádraží, buď u přepážek nebo v samoobslužných terminálech, podobných těm v supermarketech Indomaret. Nezapomeňte na to, že na nádražích velkých měst, jako je Jakarta, Yogyakarta, Semarang, Surakarta, Malan apod. je potřeba vytisknout si oranžový boarding pass, teprve s ním pak můžete cestovat vlakem. Jízdenky koupené na nádraží s odjezdem déle než za 3 dny si musíte směnit v samoobslužných terminálech za boarding pass, a to kliknutím na check-in. To samé platí i u jízdenek koupených přes portál tiket.com nebo přes terminály v Indomaretu.

Autobusová

V Indonésii funguje rozsáhlá síť městských, meziměstských i dálkových (mezi ostrovy) autobusů. Na dálkových trasách jezdí autobusy v několika třídách, na což dávejte pozor při rezervaci jízdenek. Nejlevnější třída ekonomi bývá bez klimatizace a autobusy zastavují na každém kroku, takže trvá věčnost, než se dostanete do cíle. Není nic neobvyklého, když cestující během jízdy kouří, což dokáže cestu pěkně znepříjemnit. Autobusy s expres třídou (patas) mají klimatizaci a nezastavují tak často, jako autobusy ekonomi. Luxusní autobusy nabízejí nejlepší komfort, včetně klimatizace, polohovatelných sedadel apod. Klimatizace v autobusech jede většinou naplno, proto si nezapomeňte přibalit něco teplého na sebe. Místa do těchto autobusů se obvykle rezervují předem, prostřednictvím cestovních agentur (platí se poplatek za zprostředkování), v některých případech i online. Jízdenky si můžete rezervovat i telefonicky nebo den předem přímo na autobusových nádražích.    

Většina autobusů odjíždí z autobusových nádraží, která bývají velmi často dost neprakticky situována mimo centra měst, což vyžaduje využití dalších alternativních způsobů dopravy. V Jakartě se nacházejí 4 autobusové terminály, Kalidera, Kampung Rambutan, Pulo Gadung a Lebak Bulus. Z Kalidery odjíždějí autobusy na západ od Jakarty (například do Meraku), z Kampung Rambutan pak autobusy na jih a jihozápad od Jakarty (Bogor, Bandung). Východně od centra se nachází velký terminál Pulo Gadung, odkud jezdí autobusy do centrální a východní Jávy, na Bali, Lombok i Sumatru. Na jihu Jakarty leží terminál Lebak Bulus, odkud se dostanete například do Yogyakarty, Malangu nebo Wonosoba.  

Pro turisty je výhodné cestování minivany pro zhruba osm lidí, které vás zavezou z místa na místo bez nutnosti dalších přestupů. Řidiči minibusů vás často vyzvednou přímo u hotelu, ve kterém bydlíte. Minibusy provozují cestovní agentury, u kterých si můžete rezervovat cestu většinou i s ubytováním a dalšími službami. Připravte se na to, že řidiči minibusů i autobusů jezdí často dost bezohledně a riskantně, předjíždí naprosto všechno a naprosto všude, bez ohledu jestli někdo jede proti nebo ne a za neustálého troubení se hlava nehlava řítí městy a vesnicemi.

Lodní

Pokud nechcete mezi ostrovy létat, nezbude vám nic jiného, než využít trajektové dopravy. Lodní doprava v Indonésii však často postrádá řadu bezpečnostních standardů, běžných v jiných zemích. Lodě bývají zastaralé, mívají zpoždění a často vyplouvají přetížené lidmi a nákladem, což v minulosti vyústilo v několik havárií. Většinu lodních tras (více než tisíc linek) operuje státní společnost Pelni, kterou doplňují soukromí dopravci a charterové společnosti. Lodě Pelni nabízejí různou úroveň komfortu, od klimatizovaných kajut pro 2 osoby, po prostá místa k sezení na palubě lodí. Jízdní řády a informace o cenách jsou k dispozici na stránkách společnosti Pelni.

K nejfrekventovanějším lodním trasám patří:

  • Trajekt z Bali na Jávu, na ostrovy Gili a na Lombok
  • Trajekt mezi Sumatrou a Jávou - mezi přístavy Bakauheni na Sumatře a Merak na Jávě pendlují trajekty společnosti Indonesia Ferry. Trajektová doprava je v provozu 24 hodin denně, lodě vyplouvají zhruba každých 20 minut a plavba trvá 1,5-2 hodiny. Lístek pro dospělou osobu stojí 15.000 IDR.
  • Trajekty na ostrov Flores - z Lomboku (Lembar) se na Flores (Labuhanbajo) dostanete kombinací lodní dopravy po ose Lembar-Bima (ostrov Sumbawa) a Bima-Labuhanbajo. Spojení zajišťují lodě Pelni a plavba trvá 26 hodin. Na Flores se dostanete i v rámci organizovaných výletů, které pořádají různé agentury. Například společnost Wanua Adventure pořádá lodní výlety z ostrova Lombok na Flores (Labuhanbajo), zahrnující čtyřdenní plavbu se zastávkami na zajímavých místech, včetně národního parku Komodo. Výlet stojí 2.300.000 IDR pokud se spokojíte se spaním na palubě nebo 3.000.000 IDR pokud chcete mít vlastní kajutu, cena zahrnuje i vstupné do národního parku, které jinak stojí 150.000 IDR ve všední dny (225.000 IDR o víkendech).

Autem a na motorce

Půjčení automobilu nebo motocyklu není problém, vyžaduje ovšem velkou dávku kuráže, obezřetnosti a pevné nervy, neboť v Indonésii se vesměs nedodržují žádná pravidla silničního provozu a řízení ve městech je značně chaotické. Na hlavních městských tepnách je pro chodce problém přejít i na zelenou. Hlavním dopravním prostředkem jsou mopedy, na kterých jezdí i celé rodiny a převáží se vše, včetně objemných nákladů. Městské chodníky pak slouží jako parkoviště pro tisíce mopedů a motorek. Na venkově jsou ovšem motorky ideálním prostředkem dopravy, díky nimž se dostanete i do odlehlých končin. Motocyklisté jsou povinni nosit helmu, což s oblibou kontroluje například dopravní policie na Bali. Motocyklisté mají dále povinnost svítit i během dne. Pokud si netroufáte řídit v indonéském provozu, je možné si pronajmout auto i s řidičem, což vyjde o něco dráž.

V Indonésii se jezdí vlevo, rychlostní limity jsou ve městech 40-60 km/h, mimo města 60-80 km/h a na dálnicích 80-100 km/h. Pro řízení auta nebo motocyklu je vyžadován mezinárodní řidičský průkaz podle Vídeňské úmluvy. Některé dálniční úseky jsou zpoplatněny mýtem.

Ostatní druhy dopravy

Během cestování po Indonésii se setkáte s celou řadou dalších, alternativních dopravních prostředků, jako je třeba becak, bajaj, ojek a další. 

Becak je cyklorikšou, se kterou se můžete setkat třeba v Yogyakartě, Makassaru a dalších městech. Patří mezi levné a populární dopravní prostředky na krátké vzdálenosti po městech. Na jízdě je ale dobré domluvit se s řidičem předem. Motorizovaným obdobám cyklorikš se říká bentor nebo bajaj. Bema nebo microlety jsou minibusy, které představují velmi levný způsob cestování ve městech i na delších, meziměstských trasách. Bema vám zastaví i na mávnutí a svezou za pár tisíc rupií. Moto taxi se nazývá ojek a je vhodné zejména na krátké vzdálenosti v obtížném terénu nebo ve městech. Cenu je rovněž dobré si s řidičem dohodnout předem.

Pro cestování po městech se vám může hodit aplikace Grab, která funguje podobně jako Uber. Motocyklovou obdobou Grabu je GoJek. Pozor na to, že do některých míst (například do vnitřní části Ubudu na Bali) mají řidiči Grabu a GoJeku zakázán vjezd.

UBYTOVÁNÍ
UDÁLOSTI A AKCE
AKTIVITY

Nejlepší nabídky pro cestovatele