logo

Doporučené plány cesty

Najděte si zájezd na Invia.cz

Nejzajímavější místa

ZOBRAZIT DALŠÍ MÍSTA
ZÁKLADNÍ INFORMACE
DOPRAVA

Doprava do země

Letecká

Drtivá většina návštěvníků Filipín přistane na Mezinárodním letišti Ninoy Aquino v Manile, které se nachází zhruba 7 km jižně od centra města. Letiště má čtyři terminály, terminál 1 (NAIA 1) slouží téměř pro všechny mezinárodní lety, terminál 2 (NAIA 2) slouží letům společnosti Philippine Airlines (severní křídlo je určeno mezinárodním letům, jižní křídlo vnitrostátním letům), terminál 3 (NAIA 3) slouží pro zbývající mezinárodní lety a také pro vnitrostátní lety společností Cebu Pacific a PAL Express a terminál 4 (NAIA 4) slouží vnitrostátním letům společností Air Asia Zest, Skyjet Airlines a některým dalším filipínským aerolinkám.

Dopravu mezi terminály obstarávají kyvadlově autobusy za 20 PHP (od 3:30 do 1:30), taxi (pozor ovšem na podvodníky) nebo shuttly, které jsou zdarma, pokud máte letenku na navazující let z jiného terminálu. Bezplatnou dopravu shuttly mezi terminály NAIA 2 a 3 nabízí pro své pasažéry také společnost Philippine Airlines (vztahuje se také na lety PAL Express). Na přestup mezi terminály si vyčleňte dostatečnou časovou rezervu nebo si lety nakombinujte tak, aby byl mezinárodní přílet a vnitrostátní odlet v rámci jednoho terminálu (například přílet s Emirates a odlet s Cebu Pacific).

S jakými společnostmi můžete do Manily letět? Z České republiky je možné letět s jedním přestupem například s Emirates (přes Dubaj), KLM (přes Amsterdam), Korean Air (přes Soul), Qatar Airways (přes Dauhá), China Eastern (přes Šanghaj) nebo Turkish Airlines (přes Istanbul). Filipínský národní dopravce Philippine Airlines létá z evropských destinací pouze do Londýna. Se zajímavou nabídkou občas přijde další filipínský dopravce Cebu Pacific, provozující mimo jiné linku do Dubaje, kam se dají sehnat levné letenky z mnoha evropských měst, včetně Prahy. Levné letenky občas nabízí Air China s odletem z Mnichova, Vídně nebo Budapešti se zastávkou v Pekingu nebo Šanghaji nebo kombinace letů dalších čínských dopravců, jako je China Southern.   

Poměrně dobré spojení s Evropou má i letiště Clark, nacházející se u města Angeles, zhruba 80 km severozápadně od Manily. Toto letiště sloužilo jako americká vojenská základna a dnes prochází významným rozvojem a modernizací, včetně výstavby nového terminálu. Na letiště Clark létají z Prahy a dalších měst například Emirates (přes Dubaj), China Eastern (přes Šanghaj) nebo Qatar Airways (přes Dauhá), dostanete se sem i lety ze Soulu, Singapuru nebo třeba Hong Kongu.    

Druhým nejrušnějším letištěm Filipín je mezinárodní letiště Mactan-Cebu, které se nachází na ostrově Mactan, spojeném několika mosty s metropolí Cebu. Na Cebu se z Prahy a dalších měst dostanete se společnostmi Emirates (přes Dubaj), China Eastern (přes Šanghaj) nebo Korean Air (přes Soul). Všechny tři společnosti zároveň létají i do Manily, což lze výhodně využít při cestování po Filipínách a ušetřit tak zpáteční let do Manily. Na Cebu létá mimochodem i Cathay Pacific, kteří sem létají přes Londýn a Hong Kong. 

Filipíny jsou také dobře dostupnou destinací z mnoha asijských zemí, především díky celé řadě nízkonákladových aerolinek, v čele s Air Asia.

Doba letu ze střední Evropy

14 hodin (z Prahy přes Dubaj do Manily)

Levné letenky do této destinace

Doprava v rámci země

Doprava v Manile

  • LRT (Light rail transit) tvoří dvě linky, LRT1 a LRT2. První z tras přibližně kopíruje pobřeží Manilského zálivu od severu k jihu a zahrnuje 20 stanic. Tato trasa je v provozu ve všední dny od 5:00 do 22:00 a o víkendech od 5:00 do 21:30. Cena za jednu jízdu závisí na počtu ujetých stanic a pohybuje se od 15 do 30 PHP. Pokud byste se chtěli metrem dostat k některé z hlavních atrakcí Manily, vystupte na stanici Central Terminal (Intramuros) nebo UN Avenue (Rizal Park, Manila Ocean Park). Trasu LRT2 tvoří 11 stanic, ze stanice Recto pokračuje východním směrem přibližně podél hlavních komunikací Recto Avenue, Legarda Avenue, Magsaysay Boulevard, Aurora Boulevard a Marcos Highway. Tato trasa je v provozu ve všední dny od 5:00 do 22:00 a o víkendech od 5:00 do 21:00. Cena za jednu jízdu se pohybuje od 15 do 25 PHP. Pro jednu jízdu (single journey ticket) si musíte koupit plastovou jízdenku za 15, 20 nebo 30 PHP na trase LRT1, eventuálně obdobnou jízdenku za 15, 20 nebo 25 PHP na trase LRT2. Jízdenku určenou pro LRT1 není možné použít na trase LRT2 a opačně. Pro častější použití dopravy doporučujeme koupit bezkontaktní dobíjecí kartu "beep" za 20 PHP (plus minimální kredit 11 PHP), kterou můžete použít na obou trasách LRT i v metru. S touto kartou také vyjde jedna jízda levněji než se single jízdenkou. S organizací dopravy po Manile vám pomůže aplikace Sakay.
  • MRT (Manilské metro), také značené jako MRT3 nebo Metrostar Express, má jednu linku, zahrnující 13 stanic. Trasa metra křižuje na několika místech linky LRT a příměstských vlaků. Stanice Magallanes se nachází v blízkosti stanice filipínských železnic EDSA, stanice Araneta Center-Cubao je spojená krytým chodníkem se stejnojmennou stanicí dráhy LRT2, stejně jako stanice Taft Avenue se stanicí dráhy LRT1 EDSA/Pasay. Jízdné v metru se platí podle ujeté vzdálenosti a pohybuje se v rozmezí od 13 do 28 PHP. Tříměsíční jízdenka stojí 100 PHP. Metro je v provozu od 5:30 do 23:00 ve všední dny a od 5:30 do 22:00 o víkendech a svátcích.
  • Taxi - po Manile jezdí žluté, letištní a bílé, standardní taxi. Rozdíl mezi nimi je především v ceně. Žluté taxíky mají nástupní sazbu 60 PHP a po ujetí prvních 500 metrů zaplatíte 4 PHP za každých dalších 500 metrů. Pokud se dostanete do dopravní zácpy, k čemuž v Manile nikdy není daleko, zaplatíte 4 PHP za každých 90 vteřin čekání. Bílé taxi mají nástupní taxu 30 PHP, za každých ujetých 300 metrů zaplatíte 3,50 PHP a 3,50 PHP za 90 vteřin případného čekání v zácpě. Výše uvedené nástupní sazby byly sníženy o 10 PHP teprve v roce 2015 a ve spoustě případů se, z nějakého důvodu, zobrazuje na taxametrech stále původní, zvýšená sazba. V těchto případech by měl řidič správně výslednou cenu snížit o 10 PHP, což nebývá vždy pravidlem a ani turisté o tom nemají ponětí. Kvůli pravidelným dopravním zácpám je také těžké odhadovat celkovou cenu, například z letiště do destinací v centru Manily, která by se měla u standardního taxi, při hladkém průjezdu, pohybovat kolem 150 PHP. Především bílé taxíky jsou pověstné předražováním jízdného a dalšími podvody, jako zmanipulované taxametry, proto vždy trvejte na zapnutí taxametru a sledujte, jestli cena za ujeté kilometry neroste podezřele rychle. Pokud řidič odmítne zapnout taxametr, vezměte si raději jiné taxi. Jsou známy i případy, kdy řidič ujel i se zavazadly v momentě, kdy cestující vystoupil z auta, proto vždy alespoň jeden zůstaňte v autě až do chvíle, kdy vám řidič vyndá zavazadla z kufru.
  • K přesunům po městě můžete využít také aplikaci Grab, která funguje podobně jako Uber.  

Letecká

Pokud chcete vidět z Filipín co nejvíc, nezbude vám nic jiného, než využít letecké dopravy. Dobrou zprávou je, že v zemi působí několik společností, včetně nízkonákladových, což umožňuje levné přesuny mezi ostrovy. K hlavním aerolinkám, které nabízí vnitrostátní linky po Filipínách patří:

  • Cebu Pacific - nízkonákladová společnost patří k největším filipínským dopravcům, operujících lety do několika desítek domovských i zahraničních destinací. Tento dopravce nabízí velmi levné letenky, stejně jako u jiných nízkonákladových společností se však při rezervaci letenek ujistěte, co vše je v daném tarifu zahrnuto a co ne. V nejlevnějším tarifu mohou například pasažéři cestovat jen s příručním zavazadlem. V rámci nejrůznějších promo akcí se dají sehnat letenky za skutečně směšné ceny. Cebu Pacific využívají pro své lety terminál 3 manilského letiště NAIA.
  • Cebgo - poté, co Cebu Pacific a singapurský nízkonákladový dopravce Tigerair navázali spolupráci, byla v roce 2015 přejmenována aerolinka Tigerair Philippines na Cebgo, které nyní operují některé lety Cebu Pacific. Spoje Cebgo využívají manilský terminál NAIA4.
  • Philippine Airlines - národní dopravce Filipín létá do zhruba 30 domovských a více než 40 zahraničních destinací. Letenky se prodávají v několika cestovních třídách. Philippine Airlines a PAL Express využívají pro své lety terminál NAIA2, přesto některé lety PAL Express mohou odlétat i z terminálu 3, na což je třeba dávat pozor.
  • PAL Express - nízkonákladová společnost, původně známá pod značkou Air Philippines nebo Airphil Express, dnes nese název PAL Express a operuje některé lety pro Philippine Airlines, jako jejich dceřiná společnost.
  • Air Asia Zest - aerolinky vznikly spojením Zest Air s Air Asia a nabízejí nízkonákladové lety z Manily do několika domovských destinací (Cebu, Davao, Kalibo-Boracay, Puerto Princesa, Tacloban, Tagbilaran) a přímé lety do některých okolních, asijských zemí. Věnujte pozornost tomu, ze kterého terminálu v Manile odlétáte. Všechny mezinárodní lety odlétají a přilétají na terminál 3 letiště NAIA, zatímco všechny vnitrostátní linky využívají manilský terminál NAIA4.
  • Skyjet - malá společnost, poskytující spojení mezi Manilou a ostrovy Batanes, Busuanga (Coron) a Caticlan (Boracay). Aerolinky využívají manilský terminál NAIA4.
  • Air Juan - společnost vznikla v roce 2012 a operuje flotilu malých letadel a hydroplánů na charterových letech v rámci Palawanu (Puerto Princesa, Busuanga a Cuyo), z Manily na Coron a Puerto Galeru a také z Coronu na Boracay (Busuanga-Caticlan).
  • Air Swift - malá společnost nabízí přímé lety z Manily do El Nida, ale také například linky z El Nida na Boracay nebo na Cebu a další.

Na některých letištích je stále nutné ještě před odletem zaplatit letištní poplatky, které se liší dle místa a také podle toho, zda se jedná o vnitrostátní nebo mezinárodní let. Výše těchto poplatků se pohybuje od 50 do 200 PHP na osobu u vnitrostátních letů a 550-700 PHP na osobu u mezinárodních letů. V dnešní době jsou v drtivé míře poplatky zahrnuty již v ceně letenek, výjimkou jsou například mezinárodní odlety z letiště Cebu, Kalibo, Boracay-Caticlan, Palawan (Puerto Princesa), Bohol (Tagbilaran) nebo mezinárodní i vnitrostátní odlety z letiště Clark. Při odletech z Manily by měl být poplatek ve výši 550 PHP (u mezinárodních letů), respektive 200 PHP (u vnitrostátních letů) již zahrnutý v ceně letenky.

Doprava z letiště

Z mezinárodního letiště v Manile se do centra města dostanete nejlépe taxi. Smluvní taxi a taxi přepravující pasažéry na základě koupených kupónů by měly být bezpečné, ale dražší než ostatní taxi, které jsou levnější, ale mají tendenci předražovat jízdné. Ačkoli se v budoucnu plánuje výstavba linky metra, která propojí letiště s centrem Manily, v současné době jsou nejblíže k letišti stanice lehké železnice EDSA (LRT 1) a metra,Taft Avenue (MRT), ke kterým vás dopraví kyvadlový autobus (20 PHP), jeepney nebo taxi. Shuttle bus Ube Express jezdí od terminálů NAIA1, 2 a 3 po předem daných trasách do různých částí Manily.

Z letiště Clark jezdí do Manily (terminál Pasay) autobusy společnosti Philtranco za 350 PHP. Do Manily vás vezmou také shuttle busy, které parkují před budovou terminálu.

Z letiště Cebu vás do centra města vezmou buď žlutá letištní taxi, která číhají na všechny, kteří vylezou z brány příletové haly. Tyto taxíky sice používají taxametry, jízdné je ale o dost dražší, než v klasických bílých taxících, které jezdí všude po městě. Pokud se člověk rozhodne vzít si z letiště taxi, nejlepší je vydat se po rampě k odletové hale a vzít si nějaké taxi, které zrovna přivezlo pasažéry na letiště. Jinak je možné jet autobusy My Bus, které mají stanoviště u příletové haly domovského terminálu T1 a mezinárodního terminálu T2. Autobusy jezdí každých 30 minut od 7 do 22 hodin a zavezou vás do SM City Cebu.

Lodní

Lodní dopravě se během cestování po Filipínách nejspíš nevyhnete, ať již cestujete trajekty mezi většími ostrovy nebo menšími loděmi s vahadly po každém boku, kterým se říká bangky, a které jezdí na kratších vzdálenostech. Kvůli nízké frekvenci lodních spojů a pomalým a zdlouhavým přesunům lodí zvažte cestování trajektovou dopravou na větší vzdálenosti a raději se poohlédněte po rychlejší a levném autobusovém nebo leteckém spojení. Plavební řády se také velmi často mění, proto je lepší před cestou zkontrolovat aktuální verzi. Při špatném počasí může docházet k velkým zpožděním nebo mohou být některé linky zrušeny úplně. Na Filipínách působí několik desítek lodních společností, pouze hrstka z nich však umožňuje nákup lístků prostřednictvím svých internetových stránek. U dálkových plaveb si lístky rezervujte předem, u kratších přesunů většinou lístek stačí koupit až v přístavu před odjezdem, případně u cestovních agentur. Například z Cebu na Bohol je frekvence lodních spojení tak vysoká, že lístky stačí koupit těsně před odjezdem. Počítejte s tím, že kromě ceny lodního lístku zaplatíte ještě "terminal fee" a často i poplatek za větší zavazadla.

K turisticky nejpopulárnějším lodním spojům patří:

  • Bantayan z Cebu (San Remigio) na ostrov Bantayan (Santa Fe) jezdí lodě společností Aznar Shipping, Island Shipping Corporation a Super Shuttle Ferry.
  • Bohol – do přístavu Jagna na Boholu jezdí lodě z ostrova Camiguin (Super Shuttle Ferry) a z přístavu Nasipit nebo Cagayan de Oro na ostrově Mindanao (Cokaliong Lines nebo Lite Ferries). Do přístavu Tagbilaran na Boholu jezdí lodě z Cagayan de Oro (Trans Asia Shipping) nebo z Cebu City (Lite Ferries, Ocean Jet, Palacio Lines, Super Cat, Trans Asia Shipping, Weesam Express). Plavba mezi Cebu City a Tagbilaranem trvá zhruba 2 hodiny a jednosměrný lístek stojí v průměru 250-500 PHP v závislosti na dopravci a cestovní třídě. Z Cebu na Bohol (přístav Tubigon) jezdí ještě Fast Cat. Z Dumaguete na ostrově Negros plují na Bohol lodě Ocean Jet (2 hodiny, 700 PHP), stejný dopravce nabízí linku na Bohol také z Lareny nebo Siquijoru na ostrově Siquijor. Spojení mezi Siquijorem a Boholem dále nabízí Lite Ferries. Konečně do boholského přístavu Tubigon jezdí lodě z Cebu City (Aleson Lines, Kinswell Lines a Lite Ferries).
  • Boracay – bangky vyplouvají z přístavu v městečku Caticlan na ostrově Panay do přístavu Cagban na Boracay. Plavba trvá zhruba 15 minut a lístek stojí 50 PHP (platí se ještě environmentální poplatek 75 PHP a „terminal fee“ 100 PHP).
  • Do Oslobu na ostrově Cebu vyplouvá každý den ráno v 7:00 loď společnosti Apeko Travel z Panglaa (Momo Beach), zpět na Panglao se loď vrací v 11:30. Cesta stojí 800-1000 PHP.
  • Camiguin - na ostrov Camiguin jezdí lodě společnosti Super Shuttle Ferry z Cebu, Boholu (Jagna) a z ostrova Mindanao (Balingoan).
  • Coron - do přístavu Coron na ostrově Busuanga jezdí lodě z El Nida, Manily nebo z ostrova Mindoro. Cesta z El Nida na Palawanu trvá rychlejší lodí zhruba 3-4 hodiny (cca 1.700 PHP) a pomalejší lodí až 6-9 hodin (cca 1.300 PHP). Tuto trasu operují například společnosti Bunso Transport nebo Montenegro Lines. Z Manily se na Coron dostanete se společnostmi Super Ferry, Sulpicio Lines a dalšími. Počítejte s tím, že plavba na Coron z Manily trvá zhruba 12 hodin. Z ostrova Mindoro (San Jose) se na Coron dostanete s Bunso Transport nebo Montenegro Lines.
  • Malapascua - z North Bus Terminal v Cebu City jezdí žluté autobusy Ceres Bus Liner do vesnice Maya, výchozího bodu pro plavbu lodí na ostrov Malapascua. Cesta klimatizovaným autobusem stojí 180 PHP na osobu, pokud se spokojíte jen s otevřeným oknem, zaplatíte 163 PHP. Rozdíl je také v tom, že některé autobusy dělají po cestě více zastávek, než jiné a cesta je pak s nimi úmorně dlouhá. Proto skočte raději do busu, který nese název Maya Bagay, a který po cestě dělá minimální počet zastávek. Oficiální cena za jízdné bangkou z Maye na Malapascu je 80 PHP, místní majitelé lodí po vás však pravděpodobně budou chtít víc. V době odlivu není velká bangka schopna přirazit až těsně k molu, v takovém případě vozí turisty k lodi za 20 PHP malé čluny, kterým tu říkají tundy. 
  • Negros – hlavními přístavy ostrova Negros jsou Dumaguete a Bacolod. Do Dumaguete jezdí lodě z Cebu City, z Dapitanu na Mindanau, z Manily, z Lareny a Siquijoru na Siquijoru nebo z Tagbilaranu na Boholu, do Bacolodu pak lodě z Cagayanu, Dumangas na ostrově Panay, Iloila na ostrově Panay nebo z Manily.
  • Siquijor - do přístavu Larena na ostrově Siquijor jezdí lodě z Cebu (Lite Ferries a Palacio Lines), z Dumaguete na ostrově Negros (Delta Fast Ferries, Montenegro Lines) a z Tagbilaranu na ostrově Bohol (Lite Ferries, Palacio Lines, Ocean Jet). Do přístavu Siquijor jezdí z Dumaguete Ocean Jet a Delta Fast Ferry.

Vlaková

Filipínská železnice v podstatě funguje pouze na ostrově Luzon. Na některých dalších ostrovech byly položeny koleje pro přepravu cukrové třtiny, které jsou dnes v některých případech využívány také pro přepravu osob.

Filipínské dráhy (PNR) provozují linku příměstských vlaků z Manily jižním směrem, přes Alabang do Calamby. Cesta z Manily (stanice Tutuban) do Calamby vyjde na 48 PHP v obyčejném voze a na 60 PHP klimatizovaným vozem. Linka populárního vlaku Bicol Express, spojující Manilu a Nagu na jihu ostrova Luzon, byla nedlouho po uvedení do provozu znovu zrušena kvůli tajfunu, který poničil trať. V době psaní tohoto příspěvku byly v provozu pouze úseky Sipocot-Naga a Naga-Legaspi. Jízdenky se kupují v pokladnách na nádraží.

Autobusová

Autobusová doprava je základním prostředkem dálkové dopravy snad každého většího filipínského ostrova. Po celém souostroví působí mnoho společností, jen málo z nich má ale své internetové stránky, kde by se daly najít další podrobnější informace. Na turisticky frekventovaných trasách se dá obvykle volit mezi dražšími autobusy s klimatizací a levnějšími autobusy bez klimatizace. V komfortnějších autobusech jede klimatizace většinou naplno, proto je dobré si na cestu přibalit teplé oblečení. Luxusní autobusy mívají na palubě i toaletu. Pro vyhledávání autobusových spojů můžete použít například stránku www.12go.asia.

Autobusové terminály se obvykle nacházejí na okrajích měst, což vyžaduje použití dodatečné dopravy tricyklem. Ve větších městech, jako Manila nebo Cebu, se nachází několik autobusových nádraží. Najít v Manile to správné nádraží může být tvrdý oříšek, protože neexistuje jedno centralizované nádraží a v jedné čtvrti bývá roztroušeno více nádraží poblíž sebe, některé z nich jsou navíc poměrně úspěšně ukryté v okolní zástavbě. Menší společnosti využívají k odjezdům svých autobusů společná nádraží, jiné mají vlastní terminály. A aby to nebylo vůbec jednoduché, ne všechny autobusy, které jezdí severním směrem, vyjíždějí z nádraží na severu měst a naopak.

Hlavní autobusovými terminály v Manile jsou:

  • Cubao - nádraží se nachází ve čtvrti Quezon, severovýchodně od centra Manily, v okolí stanice metra MRT3 a lehké dráhy LRT2 Araneta Center-Cubao. Z Araneta Center Cubao Bus Terminal odjíždějí autobusy jižním směrem, další autobusy odjíždějí z nedalekých terminálů, nacházejících se v okolí vnitřního manilského okruhu EDSA. Společnosti Baliwag Transit a Victory Liner jezdí na sever, Philtranco (01 EDSA BRGY. San Martin de Porres, Cubao) a Superlines jezdí jižním směrem.
  • Sampaloc - z tohoto nádraží jezdí například autobusy na sever Luzonu do Banaue. Společnost Ohayami vypravuje jeden až dva autobusy denně (ve 21:00 a 22:00), takže se jede přes noc a v Banaue jste druhý den brzy ráno. Autobusové nádraží najdete na rohu ulic Lacson Avenue a Fajardo Street. Do Banaue jezdí i autobusy společnosti GV Florida, jejíž terminál najdete na rohu ulic Lacson Avenue a Earnshaw Street.
  • Pasay - jednotlivá nádraží jsou roztroušena podél městského okruhu EDSA, nedaleko stanic metra Taft Avenue a lehké železnice EDSA, jen pár kilometrů od letiště NAIA. Většina společností, které mají terminály v Cubau, mají své terminály i v Pasay. 
  • Trinoma - terminál se nachází ve čtvrti Quezon a jezdí odtud spoje především na letiště do Clarku.

Mohlo by se hodit:

  • Phbus - seznam vybraných autobusových společností, jízdní řády a jízdné
  • LTFRB - odbor regulace pozemní dopravy má mimo jiné na starosti regulaci jízdného v autobusech, taxi a jeepney
  • Victory Liner - autobusová společnost
  • Philtranco - autobusová společnost
  • Ohayami Trans - autobusová společnost (linka Manila-Banaue)
  • DLTB - autobusová společnost
  • JAC Liner - autobusová společnost
  • JAM Liner - autobusová společnost
  • Five Star - autobusová společnost
  • ALPS - autobusová společnost
  • Genesis - autobusová společnost

Autem

K řízení auta na Filipínách budete potřebovat mezinárodní řidičský průkaz. V Manile i na letišti v Cebu najdete většinu renomovaných mezinárodních půjčoven, avšak do manilských ulic by se měli vydat pouze ostřílení řidiči s pevnými nervy. Pravidla silničního provozu se obecně nedodržují, na silnicích platí právo silnějšího, takže přednost mají nejprve autobusy a náklaďáky, běžně se také jezdí na červenou. V mnoha městských částech je doprava chaotická, Manilu navíc dusí každodenní zácpy. Další variantou je půjčení auta i s řidičem.

Na Filipínách se řídí vpravo, rychlost je omezena ve městech na 20-40 km/h, mimo města na 80 km/h a na některých dálnicích 100 km/h. Litr benzínu stojí zhruba 45 PHP. Některé dálniční úseky jsou zpoplatněny mýtem, informace o výši mýtného najdete na adrese www.trb.gov.ph.

Ostatní druhy dopravy

Nejcharakterističtějším a nejlevnějším dopravním prostředkem na Filipínách jsou jeepney. Vojenské džípy, které tu nechala americká armáda po skončení světové války, byly upraveny pro hromadnou přepravu osob. Auta mají různou velikost, ty městské jsou koncipovány pro zhruba 18 osob, ale sami uvidíte, že se sem poskládá daleko více pasažérů a v případě potřeby si další posedají na střeše. Tyto vozy, pomalované pestrými barvami a křiklavými slogany, brázdí silnice měst i kratší vzdálenosti mezi městy po předem stanovených trasách. Jméno cílové stanice je většinou napsáno za čelním sklem, na řidiče můžete mávnout kdekoliv po cestě a kdekoliv zase vystoupit, stačí zakřičet "para po". Jízdné obvykle stojí 8 PHP za první 4 kilometry a poté asi 1,40 PHP za každý další kilometr a osobu.

Záplavy hlučných a smrdutých tricyklů jsou neodmyslitelnou součástí každého Filipínského města či vesnice (jen v Manile jich údajně jezdí více než půl miliónu). Je to velmi levný a lehce dostupný prostředek pro přepravu na kratší vzdálenosti ve městech a mezi vesnicemi, schopný pobrat 2-3 lidi evropských rozměrů. Cenu za jízdu si vždy dohodněte předem s řidičem. Jízdné za kilometr obvykle stojí kolem 9 PHP na osobu. Pokud cestujete ve více lidech, ujistěte se, jestli se cena vztahuje na osobu nebo celý tricykl. Obvyklý trik místních řidičů je, že dohodnutá suma byla myšlená jen za jednu osobu. Tarify tricyklů a jeepneyů jsou regulovány zákonem a někde bývají vyvěšeny na viditelném místě, což umožňuje rychlý přehled o cenách. Pokud je ale neznáte, budete muset zaplatit to, co si řekne řidič nebo cenu usmlouvat o nějaké to peso dolů. K zaplacení mějte každopádně připravené bankovky menších hodnot a mince.     

Motocyklová obdoba tricyklů s prodlouženým sedadlem se nazývá habal-habal, větší tricykl pro 6-8 osob je motorela, tricykl bez motoru poháněný šlapáním do pedálů se nazývá pedicab. Povoz tažený koňmi se jmenuje kalesa a dnes je využíván spíše jen jako atrakce pro turisty na místech jako manilské Intramuros nebo koloniální Vigan.

UBYTOVÁNÍ
UDÁLOSTI A AKCE
AKTIVITY

Nejlepší nabídky pro cestovatele