logo

Prozkoumej jih Maroka. Agadir z Vídně nyní od 1 248 Kč

25. 04. 2024 08:42 - jaknaletenky.cz

Najděte si zájezd na Invia.cz

Nejzajímavější místa

ZOBRAZIT DALŠÍ MÍSTA
ZÁKLADNÍ INFORMACE
DOPRAVA

Doprava do země

Letecká

Maroko má s Evropou, potažmo s Českou republikou skvělé letecké spojení, které zajišťuje řada jak klasických, tak nízkonákladových dopravců. Hlavními leteckými uzly v zemi jsou letiště v Marrákeši, Casablance a Agadiru, v menší míře pak letiště v Tangeru, Fezu a hlavním městě Rabatu. Stránky jednotlivých letišť spravuje Office National des Aéroports (www.onda.ma), kde najdete množství informací o letech, dopravě z letiště apod.

Národním leteckým dopravcem jsou Royal Air Maroc (www.royalairmaroc.com), kteří létají z mnoha evropských měst, např. z Mnichova, Berlína, Paříže, Londýna, Amsterdamu nebo Říma do Casablancy a také z Agadiru, Fesu, Rabatu, Tangeru a Marrákeše do Paříže (Orly) nebo z Rabatu do Bruselu, Londýna a Madridu.

Jediné přímé spojení z České republiky do Maroka zajišťuje Ryanair na lince z Prahy do Marrákeše (od 28. října 2018).

Z konvenčních aerolinek, které mimo jiné létají i do České republiky, případně nabízí odlety z některé ze sousedních zemí, létají do Maroka například Air France (z Paříže CDG do Casablancy, Rabatu, Marrákeše a v sezóně také do Agadiru), Alitalia (z Říma do Casablancy), Austrian Airlines (z Vídně do Marrákeše), British Airways (z Londýna do Marrákeše), Iberia (z Madridu do Casablancy, Tangeru a Marrákeše), Lufthansa (z Frankfurtu do Casablancy, Agadiru, Marrákeše a z Mnichova do Agadiru a Marrákeše), TAP Portugal (z Lisabonu do Casablancy, Fezu, Tangeru a Marrákeše), Brussels Airlines (z Bruselu do Agadiru a Marrákeše), Condor (z Frankfurtu, Mnichova a v sezóně také z Lipska do Agadiru), Turkish Airlines (z Istanbulu do Casablancy a Marrákeše) nebo Swiss International (z Zurichu do Marrákeše).

Z nízkonákladových společností můžete vybírat z aerolinek Ryanair, které létají z řady evropských měst především do Marrákeše, ale také do Agadiru, Fezu, Rabatu nebo Tangeru, WizzAir (např. z Budapešti do Agadiru nebo Varšavy do Marrákeše), Easyjet (z Londýna Gatwicku do Agadiru, Marrákeše nebo z Milána či Manchesteru do Marrákeše) nebo Vueling (z Barcelony do Casablancy, Tangeru, Marrákeše a v sezóně do Fezu).

Nízkonákladoví dopravci obvykle nabízejí i nejlevnější ceny letenek. Z Evropy do Maroka a zpět se tak můžete dostat za cenu kolem 2.000 Kč.

Doba letu ze střední Evropy

4 hodiny (z Prahy do Marrákeše)

Lodí

Hlavním přístavem a konečnou zastávkou lodí z Evropy je především marocký Tanger, případně přístavy ve španělských exklávách na marockém území, Ceutě a Melille. Tanger má dva přístavy, jeden se nachází přímo ve městě a dnes slouží zejména jako přístav pro výletní lodě a jachty. Druhý přístav, Tanger Med, se nachází asi 40 km východně od města Tangeru a 20 km od Ceuty. Byl otevřen v roce 2007 ve snaze vybudovat marocký strategický obchodní přístav pro pohyb zboží a osob mezi Evropou a Afrikou. Mezi oběma přístavy jezdí zhruba každou hodinu autobus, nedaleko přístavu Tanger Med se nachází i železniční stanice, ze které jezdí do přístavu zdarma kyvadlový autobus.

Průkopníkem lodní přepravy na trase Tarifa-Tanger je společnost FRS Iberia (www.frs.es), jejíž lodě spojují oba kontinenty za 35 minut (36 EUR / osoba za jednosměrný lístek). Kromě této trasy provozuje další linky, Algeciras-Ceuta nebo Tanger Med, Motril-Tanger Med a Gibraltar-Tanger Med. Společnost Baleária (www.balearia.com) provozuje lodní dopravu ze španělského Algeciras do Ceuty a Tangeru Med a dále z Almeríe do Melilly a Nadoru či z Malagy do Melilly a Tanger Med. Společnost Trasmediterranea (www.trasmediterranea.es) také operuje v oblasti průlivu a nabízí spojení na trasách Algeciras-Ceuta a Tanger Med, Almeria-Melilla a Nador, Malaga-Melilla. Lodní přepravce Inter Shipping (www.intershipping.es) operuje také na linkách Tarifa-Tanger Ville a Algeciras-Tanger Med. Nabídku spojů mezi Španělskem a Marokem doplňuje ještě marocká společnost Africa Morocco Link (www.aml.ma), jejíž trajekty pendlují mezi Algeciras a Tanger Med.

Ze vzdálenějších španělských, francouzských nebo italských přístavů se lze do Maroka dostat například s Grandi Navi Veloci (www.gnv.it) na linkách Barcelona-Tanger Med, Barcelona-Nador, Janov-Tanger Med, Séte-Nador a Séte-Tanger Ville, případně s Grimaldi Lines (www.grimaldi-lines.com) na trase Barcelona-Tanger a Savona-Tanger.

Levné letenky do této destinace

Doprava v rámci země

Letecká

V porovnání s autobusovou a vlakovou dopravou je letecká vnitrostátní doprava dražší, je to ale nejlepší volba, pokud vás tlačí čas. Například jednosměrný přelet z Marrákeše do Casablancy trvá jen 40 minut a cena letenky se pohybuje kolem 900 MAD za osobu. Leteckou vnitrostátní dopravu zajišťuje v drtivé většině národní dopravce Royal Air Maroc (www.royalairmaroc.com), který provozuje linky do Casablancy, Rabatu, Marrákeše, Agadiru, Tangieru, Fezu, Nadoru, Savíry, Ouarzazate a dalších měst. Hlavním leteckým uzlem je Casablanca, přes kterou létá většina spojů, takže pokud chcete letět například z Agadiru do Marrákeše, budete muset přestoupit v této pobřežní metropoli.

Spoje Royal Air Maroc doplňuje Air Arabia (www.airarabia.com) s linkami například z Agadiru do Rabatu, z Marrákeše do Tangier, z Marrákeše do Fezu nebo z Casablancy do Nadoru.

Autobusová

Autobusy jsou levné, na dálkové trasy i o něco pohodlnější, i když o něco pomalejší, než sdílené grand taxi a lze se s nimi dostat do všech větších měst. Jejich hlavní výhodou je, že se s nimi mimo jiné dostanete i do míst, kam se nelze dostat vlakem, např. do Agadiru nebo Savíry. Privátní společnosti provozují moderní, klimatizované, ale také dražší, autobusy. Rozhodně se ale nevyplatí šetřit a na dlouhých vzdálenostech jezdit lokálními autobusy. Mezi privátní společnosti patří především CTM (www.ctm.ma) se širokým pokrytím celé země. Autobusem CTM se z Marrákeše do Casablancy dostanete za zhruba 100 MAD. Supratours (www.supratours.ma) je dceřinou společností marockých železnic, jejíž autobusy doplňují a suplují chybějící železniční spojení. Výhodou je také fakt, že autobusy Supratours navazují na vlakové spojení a mají tak zastávku v blízkosti železniční stanice. Můžete si také koupit kombinovaný lístek, zahrnující vlak i autobus. Satas je autobusovou společností se širším pokrytím jižních oblastí Maroka, zatímco autobusy Trans Ghazala (www.transghazala.ma) operují spíše na severu Maroka. Za zavazadlo se u soukromých autobusových dopravců obvykle platí příplatek 5-10 MAD.    

Kromě těchto moderních vozů jezdí po marockých silnicích a městech celá řada starých a nepohodlných lokálních autobusů, které jsou sice velmi levné, často ovšem čekají ve stanici, než se zcela zaplní, což značně prodlužuje celkový čas cestování, nehledě na to, že staví daleko častěji, než privátní dálkové autobusy. Jejich výhodou je dostupnost menších nebo obtížně přístupných vesnic a městeček, kam větší operátoři nezajíždějí.

Cena jízdného v městských autobusech se pohybuje od 3 do 5 MAD, někdy bývá obtížné najít ten správný autobus i zastávku, ze které odjíždí, takže vám nezbude nic jiného, než se o pomoc obrátit na místní cestující.  

Každé větší město má své autobusové nádraží (gare routiere), v některých případech se bohužel nádraží nachází poměrně daleko od města. Společnosti CTM a Supratours mají v některých městech své vlastní autobusové terminály. Připravte se na to, že každé nádraží je každodenním pracovištěm pro celou řadu nejrůznějších naháněčů, podnikavců, kšeftařů a podavačů a blížící se evropský turista na ně působí jako magnet. Ačkoli dostávají od dopravce za každého zákazníka provizi, za prokázanou službu očekávají malý bakšiš i od vás. Jejich pomocnou ruku možná oceníte na méně přehledných terminálech. Cestujete-li v době marockých svátků nebo v hlavní sezóně do míst s nižší frekvencí spojů, nebo naopak do nejpopulárnějších destinací, je lepší si jízdenky zajistit předem.

Vlaková

Systém železnic provozují marocké státní dráhy ONCF (Office National des Chemins de Fer du Maroc, www.oncf.ma). Oproti autobusové dopravě pokrývá železniční doprava jen zlomek země, pokud se ale chcete pohybovat mezi většími marockými městy, zhruba na sever od Marrákeše, představují vlaky spolehlivý, levný a hlavně poměrně rychlý způsob přepravy.

V závislosti na nabízeném komfortu můžete cestovat v 1., 2. třídě, vozech couchette (4-6 paland v kupé), nebo ve spacích vozech (1-2 postele se sociálním zázemím). Mezi městy jezdí rychlejší, klimatizované a pohodlnější vozy TCR (Train Rapide Climatisé), rozdělené na 1.třídu s větším osobním prostorem a možností předem si zarezervovat místo, na 2. třídu, kde si místa nelze rezervovat a sedí ten, kdo přijde dřív. Také postele ve vozech couchette a spacích vozech je třeba předem rezervovat. Pomalejší, obyčejné, regionální vlaky TNR jsou bez klimatizace a zhruba o třetinu levnější než vlaky TCR. Jízdenka 1. třídy z Marrákeše do Casablancy například stojí přibližně 140 MAD. Výhodou je, že nádraží se také často nacházejí přímo uprostřed města. 

Jízdenky lze koupit na vlakovém nádraží, sedadla v 1. třídě mohou být rezervována až s měsíčním předstihem. Rezervaci lze provést i po telefonu, ovšem pouze jste-li již v Maroku (číslo najdete na stránkách ONCF). Lůžko v nočních vlacích lze zarezervovat až 2 měsíce předem. ONCF nabízejí i zlevněné pasy pro častější použití dráhy. Rail Pass ONCF nabízí neomezené použití drah v první nebo druhé třídě po dobu 7, 15 nebo 30 dnů, zvlášť pro děti od 4-12 let, pro mladší 26 let a pro starší 26 let. Například sedmi denní pas do 1. třídy vyjde, pro nejstarší kategorii, na 900 MAD. Věková kategorie od 26 do 59 let může využít i další slevovou kartu, na kterou lze uplatnit až 50% slevu na jízdném. Karta s šestiměsíční platností stojí 349 MAD, roční pak 499 MAD. Podobnou kartu si mohou pořídit i mladší cestující. Další slevy na jízdném přináší karta Weekend, umožňující ušetřit na jízdném, pokud pravidelněji cestujete během víkendů. Tato karta stojí 99 MAD za rok. O karty můžete požádat na kterémkoli nádraží, budete k tomu potřebovat cestovní pas a pasovou fotografii.        

Hlavní nádraží v Casablance se jmenuje Casa Voyageur a vlaky odtud jezdí do většiny velkých měst v Maroku. Nádraží má také vlakové spojení s mezinárodním letištěm v Casablance, jezdí odtud i lokální autobusy a taxíky. Kromě něj se v Casablance nacházejí ještě další, menší nádraží jako Casa Port a Casa Oasis, odkud jezdí regionální vlaky do okolních menších měst. Hlavní nádraží v Rabatu se nazývá Rabat Ville a nachází se v centru města. Kromě něj je v provozu ještě další a menší rabatské nádraží, Rabat Agdar. Také nádraží v Marrákeši najdete pohodlně v centru města. Jižně od města nebyla železnice dosud postavena, takže je nutné využít autobusovou dopravu (viz Supratours výše).

Taxi

V Maroku jezdí dva druhy taxíků, malé, tzv. petit taxi a větší osobní vozy, kterým se říká grand taxi. Každé město má flotilu taxiků ve stejné barvě. Petit taxi odpovídají velikostí malým fiatům či peugeotům a jsou určeny pro přepravu jedné až tří osob. Pokud cestuje jedna osoba, není výjimkou, když taxikář nabere další osoby, cestující stejným směrem. Petit taxi jezdí podle taxametru na základě sazby za kilometr, večer a v noci se sazba za kilometr o něco zvyšuje. Grand taxi jsou taxíky pro více osob, které jezdí za pevně stanovenou cenu. Jízdné se pak dělí podle počtu cestujících osob. Ačkoli se jedná o standardní auta pro 5 osob (většinou staré Mercedesy), v grand taxi je běžně namačkáno i 7 osob (včetně řidiče). Velké taxi vyjíždí, až když jsou plné cestujících, což může být v době, kdy obecně jezdí málo pasažérů, (např. kolem oběda) problém. Nic ovšem nebrání tomu, abyste neobsazená sedadla doplatili, nebo si rovnou pronajali celý vůz. Velká taxi jezdí na předem daných trasách, na nejpopulárnějších trasách jezdí po celý den.

Autem

Auto z půjčovny (nebo vlastní auto) vám dává neomezenou svobodu a široké možnosti objevit spoustu dalších zajímavých míst, na která byste během cestování autobusy nebo vlaky jen těžko narazili. Před převzetím auta z půjčovny si raději překontrolujte jeho stav a vyfoťte si všechny škrábance a oděrky. Řízení auta po marockých silnicích není tak hrozné, jak by mohl leckdo očekávat, je však třeba počítat s tím, že místní řidiči si vesměs nelámou hlavu s dodržováním dopravních předpisů a jezdí bezohledně. Rovněž kvalita některých silnic pokulhává a zejména v horách se často setkáte s velmi úzkými cestami. Zvýšenou opatrnost vyžaduje také jízda během dešťů, přívaly vody totiž mohou způsobit sesuv skal nebo zcela spláchnout některé úseky silnic nižší kategorie. Během cestování po Maroku se setkáte s mnoha policejními kontrolami, pokud však dodržujete pravidla, nemusíte z nich mít obavy. Policisté se většinou zaměřují na kontrolu místních řidičů a cizince pustí dál. Připravte si mince na placení parkovišť. V okolí městských medin se dá parkovat za zhruba 10-20 MAD na celý den.

V Maroku se jezdí na pravé straně vozovky. Maximální povolená rychlost ve městech a obcích je od 40 do 60 km/h, mimo obce 100 km/h a na dálnicích 120 km/h. Automobily širší než 2,20 metru nesmí jet, mimo obce a na dálnici, rychleji než 70 km/h. Řidiči s čerstvým řidičským průkazem nesmí jet, během prvního roku, rychleji než 90 km/h. Platí nulová tolerance alkoholu za volantem. Na marockých dálnicích se platí mýto podle počtu ujetých kilometrů, další informace najdete na stránce marockých dálnic a silnic (www.adm.co.ma). Cena benzínu se pohybuje kolem 11 MAD za litr.

UBYTOVÁNÍ
UDÁLOSTI A AKCE
AKTIVITY

Nejlepší nabídky pro cestovatele