logo

Doporučené plány cesty

Najděte si zájezd na Invia.cz

Nejzajímavější místa

ZOBRAZIT DALŠÍ MÍSTA
ZÁKLADNÍ INFORMACE
DOPRAVA

Doprava do země

Letecky

Evropa je pro řadu Číňanů a Čína zase pro spoustu Evropanů oblíbenou turistickou i "byznys" destinací, čemuž odpovídá i velmi dobré letecké spojení. Linky provozuje většina velkých evropských i čínských dopravců, z Česka potažmo z Evropy můžete také letět s dalšími světově významnými aerolinkami s přestupem v Turecku, SAE, Kataru, Singapuru, Bangkoku, Kuala Lumpuru a dalších destinacích. Čínské společnosti jsou navíc známé levnými letenkami do dalších destinací v Asii a Oceánii, což láká spoustu cestovatelů, kteří tak mají možnost navštívit daleké země o několik tisíc levněji, než nabízí jiní dopravci. Ceny letenek z Evropy do Číny jsou nejdražší během léta, naopak v zimě mohou být až o polovinu levnější. Letenky do Číny se obvykle dají sehnat za cenu od 12.000 do 15.000 Kč.

S kým můžete letět do Číny

Z Česka mnoho přímých transkontinentálních letů nenajdete, Čína je ovšem vzácnou výjimkou, i když se počet spojů během roku 2020 výrazně zredukoval. Ze čtyř přímých linek z Prahy (do Pekingu s Hainan Airlines, Šanghaje a Si-anu s China Eastern a do Chengdu se Sichuan Airlines) je aktuálně (11/2020) v provozu pouze poslední uvedená linka. Ostatní spoje mohou být opět obnoveny nebo naopak může být kdykoliv zrušen i poslední fungující spoj - vše dost záleží na čínských náladách a aktuálních vztazích mezi Českem a Čínou. Linka z Chengdu do Prahy létá 2x týdně.

Z Evropy můžete letět přímou linkou se společnostmi:

  • Air China (www.airchina.com): jedna z největších čínských aerolinek a člen letecké aliance Star Alliance létá z Paříže (CDG), Kodaně, Minsku, Madridu, Varšavy, Stockholmu, Vídně, Moskvy (SVO), Frankfurtu, Londýna (LHR) a Atén do Pekingu na Beijing Capital International Airport a dále z Frankfurtu a Londýna do Šanghaje na letiště Pudong.
  • Aeroflot (www.aeroflot.ru): ruské národní aerolinie létají z Moskvy do Pekingu, Šanghaje a Kantonu.
  • Air France: francouzský dopravce operuje dvě linky, z Paříže (CDG) do Pekingu (PEK) a z Paříže (CDG) do Šanghaje Pudongu.
  • Austrian Airlines: s rakouskou společností můžete letět z Vídně do Pekingu (PEK) a Šanghaje Pudongu.
  • China Eastern (www.ceair.com): China Eastern jsou členy Sky Teamu, stejně jako ČSA a další společnosti. Můžete s nimi letět z Amsterdamu, Frankfurtu, Londýna, Madridu, Moskvy, Paříže nebo Říma do Šanghaje Pudongu.
  • China Southern (www.csair.com): jedna z největších společností Číny se základnou v Kantonu (Guangzhou) nabízí cenově příznivé letenky do mnoha destinací v Číně, Asii a Oceánii. Populární jsou zejména lety z Vídně do Kantonu a odtud dále do destinací v Thajsku, Filipínách, Indonésii nebo třeba Austrálii. China Southern dále létají do Londýna, Paříže, Amsterdamu a Moskvy.
  • Xiamen Air (www.xiamenair.com): čínská společnost se sídlem v Xiamenu nabízí letecké spojení z Amsterdamu do Xiamenu, odkud můžete pokračovat do desítek dalších měst po celé Číně.
  • Emirates: dubajská aerolinka nabízí lety z mnoha evropských měst, včetně Prahy do Dubaje a odtud dále do Pekingu, Šanghaje nebo Kantonu (Guangzhou).
  • Finnair: finská národní aerolinka létá z Helsinek do Pekingu, Šanghaje, Nanjingu a Guangzhou.
  • Hainan Airlines (www.hainanairlines.com): další z čínských dopravců aktuálně nabízí linku z Brusselu do Pekingu (PEK).
  • KLM: nizozemská společnost létá z Amsterdamu do Pekingu, Šanghaje Pudongu, Xiamenu, Hangzhou a Chengdu.
  • British Airways: britská společnost létá z Londýna (LHR) na nové letiště v Pekingu (PKX) a do Šanghaje Pudongu.
  • LOT (www.lot.com): polská aerolinka létá do z Varšavy do Pekingu a Tianjinu.
  • Lufthansa: s německým dopravcem můžete letět z Frankfurtu nebo Mnichova do Pekingu (PEK) a z Frankfurtu do Šanghaje.
  • Qatar Airways: katarská aerolinka nabízí lety z mnoha evropských měst, včetně Prahy do Dauhá a odtud dále do Pekingu, Šanghaje nebo Chengdu.
  • SAS: skandinávský dopravce nabízí linku z Kodaně do Pekingu a Šanghaje.
  • Turkish Airlines: turecký národní dopravce operuje linku z Istanbulu do Pekingu, Šanghaje, Guangzhou a Xi'anu.

Čínská letiště

Hlavní vstupní leteckou branou do země je Peking a jeho dvě velká letiště - mezinárodní letiště v Pekingu a zbrusu nové letiště Ta-sing (Daxing). Mezi oběma letišti jezdí 4x denně shuttle bus za 50 CNY, případně můžete jet taxi za zhruba 250 CNY.

Mezinárodní letiště v Pekingu (Beijing Capital International Airport, PEK, www.bcia.com.cn) leží zhruba 30 km severovýchodně od centra města a je druhým nejrušnějším letištěm světa. Letiště je rozděleno na tři terminály, přičemž většina mezinárodních aerolinek využívá terminály T2 a T3. Mezi oběma terminály jezdí každých 10-15 minut bezplatný vláček. Zastávky najdete u brány č.7 příletů (T2) a brány č.5 (T3).

Z mezinárodního letiště v Pekingu se do centra města dostanete Airport Expressem, autobusem nebo taxi.

  • Airport Express neboli Capital Airport Express představuje nejrychlejší spojení letiště s Pekingem. Airport Express jezdí od terminálů 2 a 3 do konečné zastávky Dongzhimen, kde se napojuje na modrou linku metra č.2 a žlutou linku č.13. Po cestě vlak zastavuje ještě na stanici Sanyuanqiao, kterou zároveň protíná linka metra č.10. Vlaky z letiště jezdí přibližně každých 10 minut v době od půl sedmé ráno do 23 hodin. Cesta z letiště trvá 30 minut a jednosměrná jízdenka stojí 25 CNY na osobu. Jízdenku si ponechejte, protože jí budete potřebovat na konci jízdy.
  • Autobusy: z letiště jezdí celá řada různých typů autobusů, od linkových autobusů za 3-10 CNY, po shuttle busy směřující do destinací v Pekingu i do provinčních měst v okolí hlavního města, jako jsou například Tianjin, Qinhuangdao, Tanggu, Langfang, Baoding, Tangshan nebo Cangzhou. Linkové autobusy odjíždí od bran 1-3 terminálů 2 a 3 a zastavují u vybraných zastávek metra. Shuttle busy operují na několika turisticky zajímavých linkách, například linka 2 jezdí od terminálů 2 a 3 na jižní železniční nádraží (30 CNY), linka 3 spojuje letiště s železniční stanicí v Pekingu (30 CNY), linka 6 jezdí z letiště k olympijské vesnici (30 CNY) a dál, linka 7 jezdí z letiště k železniční stanici západ (30 CNY). Pokud přiletíte v pozdních večerních hodinách, bude vás možná zajímat linka nočního expressu, který jezdí od terminálů 2 a 3 do centra za 50 CNY na osobu. Noční express jezdí od 21 do 4 hodin ráno a minimální počet cestujících musí být 6 a vyšší. 50 CNY stojí také shuttle bus, který pendluje mezi letištěm Beijing Capital a novým letištěm Daxing. Počet linek je bohužel omezen pouze na 4 denně, autobusy vyjíždí v obou směrech v 9:00, 12:00, 15:00 a v 18:00 hodin.
  • Taxi z letiště je alternativou, která přijde vhod zejména v době, kdy už nejezdí Airport Express. Nástupní sazba činí 13 CNY a zahrnuje první 3 km jízdy, za každý další ujetý kilometr zaplatíte 2,30 CNY. Sazba se zvyšuje při vzdálenosti delší než 15 km. Příplatek se platí za popojíždění v zácpě, za rezervaci nebo za jízdu po 23. hodině, zákazník platí i mýtné za dálnice a mosty.

Mezinárodní letiště Peking Ta-sing (Beijing Daxing International Airport, PKX, www.bdia.com.cn) je úplně nové letiště, otevřené koncem září 2019 při příležitosti 70. výročí vyhlášení Čínské lidové republiky. Letiště leží necelých 50 km jižně od centra hlavního města a má ulevit přetíženému mezinárodnímu letišti v Pekingu. Moderní budova terminálu, tvarem připomínající hvězdici nebo chobotnici, je největší stavbou svého druhu na světě, navrženou tak, aby bylo možné dostat se z jejího centra k nejvzdálenější bráně během pár minut.

Z mezinárodního letiště Ta-sing se do Pekingu dostanete dvěma druhy vlaků, autobusem nebo taxi, v budoucnu by měla na letiště vést i linka metra, která spojí letiště Daxing, Beijing Railway Station a letiště Beijing Capital.

  • Daxing Airport Express je vlak podobný metru, který vás z letiště odveze do stanice Caoqiao, propojené s linkou metra č.10. Express jezdí od 6:00 do 22:30 z podzemní části B1. Obyčejná jízdenka z letiště do stanice Caoqiao stojí 35 CNY, k dispozici je i jízdenka v byznys třídě za 50 CNY. Pokud byste jeli jen do stanice Daxing Xincheng, zaplatíte za lístek 25 CNY. Vlaky jezdí v intervalu 10 minut a jízda z letiště do stanice Caoqiao trvá přibližně 20 minut. Některé aerolinky, které létají na letiště Daxing, nabízí svým zákazníkům 20% slevu na Airport Express, pokud si u nich koupíte letenku.
  • Meziměstský vlak Beijing-Xiong'an nabízí rychlé a komfortní svezení vysokorychlostním moderním vlakem z letiště na pekingské nádraží West Beijing Station a v budoucnu dále až do Bashou a Xiong'anu. Vlaky z letiště jezdí od 8:20 do 22:50 a rychlostí až 250 km/h dorazí na nádraží Západní Peking za 20 minut. Frekvence spojení je prozatím stanovena na 6 spojů denně, v budoucnu by se ale měla pravděpodobně zvýšit. Vlaky odjíždějí z části terminálu B1 a obyčejný jednosměrný lístek stojí 30 CNY (jízdenka do první třídy 48 CNY a do třídy byznys 90 CNY) a lze ho koupit přímo ve stanici nebo po internetu, v tom případě ale musíte mít čínskou platební kartu.
  • Autobusy jsou sice pomalejší než rychlé vlaky z letiště, můžou se ale hodit pokud se potřebujete dostat do určitých částí Pekingu nebo do vybraných destinací kolem hlavního města, jako je Langfang, Tangshan, Tianjinxi, Baoding nebo Cangzhou. Shuttle busy jezdí z prostoru před hlavním terminálem (východní strana, při exitu z budovy letiště vpravo). Třeba se vám bude hodit linka 1 na nádraží Beijing Railway Station (7:45-23:00, 40 CNY), linka 2 na Západní vlakové nádraží (9:00-23:00, 40 CNY) nebo linka na druhé letiště Beijing Capital (v 9:00, 12:00, 15:00 a 18:00 hodin, 50 CNY).
  • Taxi do centra města je určitě pohodlným způsobem dopravy, v závislosti na dopravních zácpách může ale cesta z letiště do centra trvat hodinu až dvě. Jízdné na náměstí Tian'anmen by se mělo pohybovat kolem 200 CNY, k čemuž je třeba připočítat ještě příplatek za případné stání v zácpě.

Dalším významným leteckým uzlem Číny je Šanghaj a její dvě letiště, Pudong a letiště Hongqiao, které využívají hlavně domovské a regionální aerolinky a také několik asijských společností.

Mezinárodní letiště Šanghaj Pudong (Shanghai Pudong International Airport, PVG, www.en.shairport.com/pudongair.html) je druhým nejrušnějším letištěm v Číně, nacházejícím se asi 30 km východně od centra města. Letiště Pudong má dva terminály, T1 a T2, mezi kterými jezdí bezplatné shuttle busy. Autobusy jezdí každých 10 minut mezi 6:00 a 24:00. U terminálu 1 se zastávka nachází u brány č.1 odletové haly pro vnitrostátní lety a brány č.8 odletové haly pro mezinárodní lety, u terminálu 2 se nachází u brány č.23 odletové haly pro vnitrostátní lety a brány č.27 odletové haly pro mezinárodní lety.

Z letiště Šanghaj Pudong se do centra Šanghaje dostanete několika způsoby, včetně Maglevu, nejrychlejšího vlaku planety.

  • Vysokorychlostní letištní vlak Maglev (www.smtdc.com) pendluje mezi letištěm Pudong a stanicí metra Longyang Rd., kde je napojen na linku metra č.2. Maglev se pohybuje na principu magnetické levitace a dokáže jet rychlostí až 500 km/h, i když na této trase pojedete maximálně 300 km/h. Vlaky jezdí každých 15 až 20 minut od 7:02 do 21:42 ve směru z letiště a od 6:45 do 21:40 ve směru na letiště. 30 km dlouhý úsek urazí vlak za zhruba 8 minut. Jednosměrná obyčejná jízdenka stojí 50 CNY (zpáteční pak 80 CNY), pokud předložíte letenku s odletem v ten samý den, dostanete jízdenku za 40 CNY. Jednosměrný lístek do VIP třídy stojí 100 CNY, respektive 160 CNY za zpáteční tiket.
  • Letiště spojuje s centrem města také linka metra č. 2 (East Xujing-Pudong Airport), stejnou linkou se dostanete na opačný konec města na letiště Hongqiao. Jízdenka stojí 7 CNY a cesta z letiště trvá něco kolem hodiny. Jízdenku si můžete koupit v automatu v hotovosti, automaty jsou z nějakého důvodu nastaveny jen na bankovky určité hodnoty, takže pokud vám zrovna nepůjde zaplatit u jednoho, zkuste jiný automat.
  • Z letiště Pudong jezdí do centra města i několik autobusových linek. Například linka č.1 jezdí na druhé letiště (a nádraží) Hongqiao (cca od 7:00 do 23:00), linka č.5 jezdí na železniční nádraží Shanghai Railway Station a po cestě zastavuje u stanice metra Longyang Road (cca od 6:30 do 23:00). Dálkové autobusové spoje vás zavezou do okolních destinací, jako Hanghzhou, Suzhou, Wuxi, Kunshan apod.
  • Taxi z letiště Pudong do centra města by mělo stát 150-190 CNY v závislosti na destinaci a denní době. Například cesta z letiště na Bund během dne by měla stát kolem 190 CNY. Základní sazba činí 14 CNY a zahrnuje první 3 km jízdy, za každý další kilometr (do desátého kilometru) zaplatíte 2.40 CNY, po ujetí 10 km se sazba za kilometr zvyšuje na 3.60 CNY. Zvýšená sazba platí za jízdu po 23:00.

Mezinárodní letiště Šanghaj Hongqiao (Shanghai Hongqiao International Airport, SHA, www.en.shairport.com/hongqiaoair.html) leží necelých 15 km západně od centra Šanghaje, kde v podstatě sdílí společnou budovu se stejnojmenným železničním nádražím. Letiště odbavuje především vnitrostátní linky a hrstku mezinárodních letů do přilehlých destinací. Letiště tvoří terminály 1 a 2, z nichž každý má svou stanici metra, které vás pohodlně odveze do města. Terminál 1 je napojen na linku č.10, terminál 2 ještě na linku č.2.

Mezinárodní letiště Kanton Paj-jün (Guangzhou Baiyun International Airport, CAN, www.gbiac.net) je třetím nejrušnějším letištěm v Číně, ležícím asi 30 km severně od Kantonu. Letiště je hlavní základnou aerolinek China Southern, takže pokud s nimi poletíte z Evropy do Asie nebo Oceánie, budete mít mezipřistání právě na tomto letišti. Letiště má dva terminály, terminál 1 a 2. Terminál 1 slouží především vnitrostátním letům a několika mezinárodním linkám, nový terminál 2 využívá aerolinka China Southern a partnerské aerolinie z aliance Sky Teamu. Mezi oběma terminály jezdí zdarma linka 3 kantonského metra (v terminálu 1 je stanice Airport South, v terminálu 2 Airport North) nebo bezplatné autobusy. Autobusy jezdí nonstop každých 5-15 minut, a to od brány 11 terminálu 1 a brány 42 terminálu 2.

Z mezinárodního letiště Kanton Paj-jün se do Kantonu dostanete metrem, shuttle busy, které jezdí do nejrůznějších míst ve městě a okolí nebo taxíkem. Z letiště také jezdí dálkové autobusy do bližších i vzdálenějších měst, jako je například Shenzen a spousta dalších měst. Na letišti končí severní prodloužení linky metra 3, jejíž posledními stanicemi jsou Airport South na terminálu 1 a Airport North na terminálu 2. Metro jezdí přibližně od 6 hodin ráno do 23 hodin.

Doba letu ze střední Evropy

  • Frankfurt-Peking: 9 hodin 30 minut
  • Vídeň-Peking: 9 hodin 15 minut
  • Mnichov-Šanghaj: 10 hodin 30 minut
  • Amsterdam-Chengdu: 9 hodin 30 minut

Vlakem

Cestovatelští dobrodruzi nebo železniční nadšenci mohou zvážit cestu vlakem z Moskvy do Pekingu po proslulé Transsibiřské magistrále. Větev magistrály (Transmongolská větev) se odpojuje v hlavním městě Burjatské republiky Ulan Ude a vede dál přes území Mongolska a jeho hlavní město Ulánbátar až do Pekingu. Celá cesta ovšem trvá kolem 6 dnů.

Přímá linka Čínských drah spojuje velké město Nan-ning a Hanoj (nádraží Gia Lam), cesta vlakem trvá cca 12 hodin a jízdenka stojí kolem 250 CNY. Jízdenky si můžete rezervovat například na portále www.baolau.com. Na cestě z Kunmingu do Hanoje je nutné vystoupit v hraničním městě Hekou (jízdenka z Kunmingu do Hekou stojí cca 70 CNY) a ve městě Lao Cai na vietnamské straně nasednout na jiný vlak nebo autobus do Hanoje.

Další mezinárodní vlakové spoje jezdí do Pekingu z Ulanbátaru nebo severokorejského Pyongyangu.

Lodí

Čína má pravidelné lodní spojení s Jižní Koreou, Japonskem a dále Hong Kongem, Macaem a Taiwanem.

Linky mezi Jižní Koreou a Čínou spojují korejský Incheon s čínskými přístavy Dalian, Dandong, Lianyungang, Qingdao, Qinhuangdao, Shidao, Tianjin, Weihai, Yantai a Yingkou. 144 hodinová tranzitní víza se vydávají pouze v přístavech Tianjin International Cruise Home Port a v přístavu Qingdao.

Pokud vás zajímají další informace o lodních linkách z Jižní Korey do Číny, podívejte se na stránky dopravců:

Do Číny doplujete i z Japonska, a to konkrétně z Kobe do Šanghaje na palubě lodí Japan-China International Ferry. Lodě vyplouvají jednou týdně a plavba trvá dva dny. Jednosměrný lístek stojí od 20.000 do 100.000 JPY v závislosti na typu kajuty. Do Šanghaje plují ještě lodě z přístavu Shimonoseki (www.ssferry.co.jp).

Levné letenky do této destinace

Doprava v rámci země

Doprava ve městech

Dopravní infrastruktura velkých čínských měst zažívá v posledních desetiletích nebývalý rozmach. Největší města jsou spojena rychlovlaky, skoro každé větší město má své letiště a již více než 25 čínských měst má vlastní systém metra. Ostatní města jsou vybavena alespoň systémem autobusových linek, které jsou velmi levné. Vytíženým linkám městských autobusů ulevují minibusy, které jezdí po předem daných trasách.

Mohlo by se hodit:

Městská doprava v Pekingu

  • Metro v Pekingu zahrnuje obří síť více než deseti linek metra, dvou linek letištních vlaků a dalších příměstských vlakových tratí. Plánek metra vypadá na první pohled strašidelně, sami ale uvidíte, že se v něm budete po chvíli celkem zdatně orientovat. První vlaky vyjíždí kolem páté až šesté hodiny ranní, poslední v půl jedenácté až půl dvanácté, záleží na konkrétní lince. Jízdné závisí na ujeté vzdálenosti a začíná na 3 CNY. V automatu se kupují jízdenky přímo do konkrétní stanice a podle toho vám bude vypočtena cena za lístek. Pro delší pobyty ve městě si můžete koupit dobíjecí kartu Transportation Smart Card, se kterou můžete cestovat skoro všemi prostředky pekingské hromadné dopravy a dokonce platit i v některých obchodech. Kartu koupíte v automatu nebo v zákaznických centrech ve stanicích metra. Kartu získáte za vratný depozit 20 CNY a nabijete penězi (na 3 dny v Pekingu by vám mělo stačit zhruba 50 CNY).
  • Autobusová síť Pekingu je mimořádně hustá, i když autobus je vhodné využít především při cestách do míst, kam nejezdí metro. Problém je hlavně s orientací, protože většina informací je uvedena jen v čínštině. Autobusy obvykle jezdí od 5 nebo 5:30 do 22 až 23 hodin. Výše jízdného závisí na ujeté vzdálenosti a pohybuje se od 2 do 10 CNY. Jízdné se platí při vstupu do autobusu, přičemž peníze se vhazují do kasy u řidiče nebo uprostřed autobusu, kde má stanoviště konduktor. Hotovost mějte připravenou přesně. Kromě klasických linek lze využít i expresních autobusových linek nebo turistických autobusů, které jezdí na několika okruzích a zastavují u hlavních pekingských památek. Turistický autobus Dang-dang linka 1 jezdí od Yongdingmen Gate Tower a zastavuje mimo jiné u náměstí Tiananmen nebo u Zakázaného města, Dang-dang linka 2 jezdí z Qianmen také přes náměstí Tiananmen a Zakázané město. Jízdenky na turistický autobus stojí 15 CNY na osobu.

Městská doprava v Šanghaji

  • Šanghajské metro představuje mimořádný stavební počin. Metro bylo otevřeno teprve v roce 1993, dnes má ale již 16 linek, dohromady čítajících více než 500 km, čím je zdejší síť nejrozsáhlejší na světě. Metrem se pohodlně dostanete na obě letiště, na železniční nádraží i k nejznámějším atrakcím města. Můžete si koupit buď "single ticket" na jednu jízdu nebo dobíjecí kartu Public Transportation Card. Single ticket je platný v den nákupu a lze jej koupit v automatech (cena závisí na délce ujeté vzdálenosti a začíná na 3 CNY). Při vstupu do metra ho přiložíte ke čtečce a při výstupu ho vložíte do slotu v automatu, kde už zůstane. Public Transportation Card pořídíte za depozit 20 CNY a dobijete minimálně 10 CNY. Kartu pak přikládáte na začátku a konci každé jízdy metrem nebo autobusem a můžete jí dokonce použít i v taxi a vlaku maglev. Pro turisty je ideální celodenní jízdenka za 18 CNY, se kterou lze cestovat metrem neomezeně po dobu 24 hodin nebo třídenní jízdenka za 45 CNY, platná 72 hodin.

Letecká

Čínský letecký trh roste závratným tempem a dnes je druhým největším na světě (po USA). Vzhledem k obrovské rozloze země a poměrně nízkým cenám letenek jsou přelety mezi čínskými městy ideální volbou, zejména pokud vás tlačí čas. Své letiště má každé větší město a mezi největšími městy létá několik spojů denně. V rámci země působí více než 30 čínských leteckých společností, problémem zejména menších aerolinek je, že mají stránky jen v čínštině a letenky si koupíte pouze čínskou kartou. K rezervaci letenek na vnitrostátní lety (a konec konců i na lety do Číny) můžete využít platforem jako Travel Go nebo Trip.com, které oproti globálně známým vyhledávačům dokáží vyhledat levné letenky a mají i anglickou mutaci. Také v Číně operují vedle klasických dopravců i nízkonákladové aerolinky. Stejně jako jiné lowcostové společnosti nabízí sice levné letenky, ale minimální servis plus příplatky za zavazadla apod., proto si předem zjistěte, jaké má daná společnost podmínky, váhové a rozměrové limity zavazadel a za co vše budete připlácet.

Čínské nízkonákladové aerolinky

  • Spring Airlines: aerolinky nabízí vnitrostátní lety především z Šanghaje a také řadu mezistátních linek. V ceně základní letenky, koupené přes jejich webové stránky, je příruční zavazadlo do 7 kg o maximálních rozměrech 30 x 20 x 40 cm a žádné odbavené zavazadlo. Webové stránky Spring Airlines jsou i v angličtině.
  • 9 Air: společnost se základnou v Kantonu (Guangzhou) operuje linky do mnoha měst po celé Číně.
  • China United Airlines: dceřiná společnost China Eastern má základnu na pekingském letišti Daxing, odkud létá na letiště v dalších čínských městech. Stránky China United jsou bohužel jen v čínštině.
  • West Air: aerolinky létají ze základen v Chongqingu (Jiangbei International Airport) v centrální Číně a Zhengzhou (Xinzheng International Airport) do desítek měst po celé Číně. V ceně každé letenky je jedno příruční zavazadlo do 7 kg o maximálních rozměrech 30 x 20 x 40 cm, nejlevnější letenky nezahrnují žádné odbavené zavazadlo (lze si dokoupit). V závislosti na typu letenky a cestovní třídě si můžete s sebou vzít jedno odbavené zavazadlo o maximální hmotnosti 10 kg nebo 20 kg o maximálních rozměrech 40 x 60 x 100 cm.

Velké čínské aerolinky

  • Air China: jedna z největších aerolinek Číny má hlavní základnu v Pekingu, odkud můžete letět do více než stovky měst po celé Číně. Na domovských letech v ekonomické třídě si můžete vzít jedno odbavené zavazadlo do hmotnosti 20 kg o maximálních rozměrech 100 x 60 x 40 cm a na palubu si vzít příruční zavazadlo do 5 kg o maximálních rozměrech 55 x 40 x 20 cm.
  • China Southern Airlines: největší čínská aerolinka má základnu v Kantonu (Gangzhou), odkud létá zejména po jihu Číny, ale i do dalších měst v celé zemi i do mnoha států světa. Pod tuto společnost spadá několik dalších leteckých společností, včetně Xiamen Air. Cestující ve třídách Premium Economy a Economy si mohou vzít na palubu jedno příruční zavazadlo do 5 kg, jehož součet tří rozměrů nesmí být vyšší než 115 cm. Odbavené zavazadlo nesmí přesáhnout hmotnost 20 kg a jeho rozměry mohou být maximálně 100 x 60 x 40 cm.
  • China Eastern: druhá největší společnost Číny (po China Southern) co do počtu přepravených pasažérů sídlí na letišti v Šanghaji. Na domovských letech v ekonomické třídě si můžete vzít jedno odbavené zavazadlo do hmotnosti 20 kg o maximálních rozměrech 100 x 60 x 40 cm a na palubu si vzít příruční zavazadlo do 10 kg o maximálních rozměrech 55 x 40 x 20 cm.
  • Hainan Airlines: čtvrtá největší společnost v Číně má základnu v Haikou na ostrově Hainan, ale také v Pekingu.
  • Chongqing Airlines: menší aerolinku se základnou ve městě Chongqing majoritně vlastní China Southern. Webové stránky tohoto dopravce jsou pouze v čínštině.

Další letecké společnosti v Číně

Vlaková

Čínská železniční síť je velmi rozsáhlá a obzvlášť ve východní polovině země poměrně dost hustá, takže vlakem není problém dostat se do každého většího města. Po čínských kolejích se prohánějí vlaky různých typů, od super rychlých vysokorychlostních vlaků, podobných japonským šinkansenům, až po pomalé vlaky, které po cestě zastavují v každém městě. Pokud nepočítáme vysokorychlostní vlaky, je železniční doprava i velmi levná a spolehlivá, takže jí běžně využívají i spousty cizinců.

Vlaky provozují Čínské dráhy, jejichž stránky jsou bohužel pouze v čínštině a jako běžný turista si přes ně nekoupíte jízdenku. S použitím překladače se alespoň dají zjistit časy vlakových spojů mezi zvolenými dvěma městy. Jízdní řády a ceny jízdenek najdete také třeba na této stránce.

Čína stále drží několik světových železničních rekordů. Můžete se zde svézt nejrychlejším, komerčně využívaným vlakem na světě, pohybujícím se na principu magnetické levitace. Šanghajský Maglev dokáže vyvinout rychlost až 500 km/h (v reálu je maximální rychlost daleko nižší) a operuje mezi letištěm Pudong a stanicí metra Longyang Road. Dalším unikátem je nejvýše položená železniční trať světa, která spojuje města Si-ning (Xining) a tibetskou Lhasu. V nejvýše položeném bodě železnice, kterým je průsmyk Tanggula, se vlak octne v nadmořské výšce 5.072 metrů. Výhled z vlaku na této trase je mimochodem mimořádným scénickým zážitkem.

Jaký vlak vybrat

V posledních dekádách investovala Čína spoustu peněz do rozvoje sítě vysokorychlostních vlaků, která dnes propojuje značné území země. Tímto typem vlaku se dostanete například do Pekingu, Šanghaje, Xi'anu, Guilinu, Chengdu a dalších měst. Vysokorychlostní vlaky jsou technickou chloubou Číny, moderní vlaky jsou schopné jet rychlostí až 350 km/h a dokáží tak zdatně konkurovat letecké dopravě. V některých případech jsou dokonce i rychlejší volbou, uvážíme-li čas, který zabere odbavení na letištích v kombinaci s čekáním při možném zpoždění letů během deštivého počasí. Existuje několik typů těchto vlaků, označených písmeny "G" nebo "D". Rychlovlaky označené "G" jsou tím nejlepším a nejmodernějším, co Čínské dráhy nabízí. Jízdenky se prodávají do třídy byznys, 1. třídy a 2. třídy. Rychlovlaky označené "D" jsou o něco pomalejší a méně modernější a po cestě dělají více zastávek, přesto jsou velmi rychlé a pohodlné. Jízdenky do rychlovlaků "D" se prodávají do 1. a 2. třídy. Číslice za písmenem vám mimo jiné napoví, za jak dlouho vlak dorazí do cíle. Například rychlovlaky z Pekingu do Šanghaje označené G1, G5 apod. zvládnou cestu za 4 a půl hodiny (po cestě dělají jen 2 zastávky), rychlovlakem G101, G105 apod. už pojedete kolem 6 hodin, protože vlak po cestě dělá více zastávek a D701 pojede až 12 hodin. Celková doba jízdy se samozřejmě promítne do ceny jízdenky.

Na dálkových trasách můžete využít noční vlaky, což je dobré třeba v tom, že přes den můžete chodit po památkách a v noci cestujete, což vám navíc ušetří i peníze za hotel. Pro noční cestování vlakem si můžete vybrat z několika cestovních tříd. Velmi populární je třída "soft sleeper", což představuje uzamykatelné kupé se čtyřmi lůžky (dvě spodní a dvě horní). Některé vlaky mají i třídu "deluxe soft sleeper", ve kterých je kupé jen se dvěma lůžky a privátní záchod. Nejlevnější třídou na spaní je tzv. "hard sleeper" třída, zahrnující oddělení se šesti lůžky (spodní, prostřední a horní řada). Protože jednotlivá oddělení se nacházejí v chodbě vlaku, není možné si své kupé (oddíl) zamknout. Tato třída je oblíbená u cestovatelů s nižším rozpočtem, je třeba ale dávat pozor na své věci a nenechávat cennosti a dokumenty bez dozoru. Na noc se celkem vyplatí vzít si špunty do uší.

Obyčejné vlaky jsou ideální pro ty, kteří cestují s minimálními náklady. Rozšiřuje se také nabídka destinací, kam je možné dojet tímto typem vlaku, protože rychlovlaky jezdí jen do některých měst. Normální vlaky mají před číslem písmena "T", "K", nebo "Z" anebo nemají vůbec žádný prefix. Písmeno "Z" mají noční expresní rychlíky, které po cestě zastavují jen na několika málo dalších zastávkách. Vlaky začínající písmenem "T" se od vlaků "Z" liší jen nižší rychlostí, po cestě zastavují jen ve velkých městech. Vlaky označené písmenem "K" jsou nejpomalejší ze všech tří kategorií a po cestě dělají mnoho zastávek, což prodlužuje celkový čas strávený na cestě. Řadové soupravy vlaků obvykle nemají žádný prefix. Tyto vlaky zastavují ve všech zastávkách, a proto s nimi cestujte jen v krajním případě na kratší vzdálenosti.

V obyčejných vlacích je možné, kromě spacích vagónů, cestovat ještě ve třídách "stand", na stojáka nebo "hard seat", s jednoduchým sedadlem, což jsou nejlevnější možnosti, určitě ne ale nejlepší volba na delší vzdálenosti. O něco pohodlnější sedačky nabízí třída "soft seat" s polstrovanými sedačkami.

Nádraží

Vlaková nádraží jsou často výhodně situovaná přímo v centru měst, což vám ušetří cestu z letiště, která naopak bývají od centra dost daleko. Největší města mají více nádraží, takže se předem raději ujistěte, ze kterého nádraží odjíždí váš spoj. Doporučujeme přijít na nádraží s dostatečným časovým předstihem, abyste pohodlně stihli váš vlak. Nezapomeňte, že na čínských nádražích platí trochu jiný režim, než jinde ve světě a než se dostanete do vlaku, musíte projít několikerými kontrolami, včetně kontroly zavazadel rentgenem. Nějaký čas také zabere zorientovat se na nádraží a najít správné nástupiště.

Hlavními nádražími v Pekingu jsou:

  • Nádraží Beijing Railways Station (北京站): nádraží je v provozu již od počátku 20. století. Z tohoto nádraží odjíždějí standardní vlaky na sever a severovýchod Číny a rychlovlaky do měst jako Harbin, Dalian, Shenyang apod. Na nádraží se dostanete linkou metra č.2 na stanici Beijing Railways Station. Z letiště Daxin jezdí na nádraží linka 1 shuttle busu za 40 CNY (7:45-23:00), z mezinárodního letiště Beijing Capital pak linka 3 za 30 CNY.
  • Beijing West Railway Station (北京西站): jedno z největších a nejdůležitějších pekingských nádraží sídlí na západě města, poblíž parku Lianhuachi. Odjíždí odtud rychlovlaky i standardní vlaky do všech koutů Číny, například Šanghaje, Guangzhou, Xi'anu, Chengdu, Kunmingu, Lanzhou, Wuhanu, Pingyaa, Hong Kongu nebo Tibetu. S nádražím je spojena stanice metra Beijing West Railway Station, kde se kříží linky 9 a 7. Na nádraží vás zaveze shuttle bus linky 2 z letiště Daxin (9:00-23:00, 40 CNY) nebo linky 7 z letiště Beijing Capital (30 CNY).
  • Beijing South Railway (北京南站): největší nádraží ve městě odbavuje většinu vlakových linek, včetně rychlovlaků. Vysokorychlostní vlaky odtud jezdí do Šanghaje, Hangzhou, Tianjinu, Fuzhou, Nanjingu nebo Qingdaa. S nádražím je spojena stanice metra Beijing South Railway Station, kde se kříží linky 4 a 14. Mezi nádražím a letištěm Beijing Capital jezdí shuttle busy za 30 CNY (autobusy z letiště jezdí od 8:30 do 22:30).
  • Beijing North Railway Station: z tohoto nádraží jezdí rychlovlaky na sever Číny, například od Zhangjiakou a jiných destinací. Právě odtud jezdí také vlaky do Badalingu, kde se nachází jedna z turisticky nejnavštěvovanějších částí Velké čínské zdi. Nejbližší stanicí metra je Xizhimen, kde se kříží linky metra 2, 4 a 13.

Hlavními nádražími Šanghaje jsou:

  • Shanghai Railway Station: (také Nové nádraží) využívají jak vysokorychlostní, tak standardní vlaky na cestách severně, jižně a západně od města. Z nádraží se dostanete pohodlně metrem na Nanjing Road (linka 1) a pokud vystoupíte na stanici People's Square a přestoupíte na linku 2, dostanete se jedním směrem na nádraží a letiště Hongqiao a druhým směrem na letiště Pudong.
  • Shanghai Hongqiao Station: velké, moderní nádraží slouží jako hlavní železniční uzel pro rychlovlaky. Denně tudy projede více než 500 rychlovlaků do mnoha čínských měst, jako je Peking, Xi'an, Hanghzhou, Suzhou, Nanjing, Kunming, Zhengzhou, Lanzhou, Chengdu nebo Chongqing. Nádraží je přímo spojené s mezinárodním letištěm Hongqiao a také na něm ústí stanice metra Hongqiao Railway Station na linkách 2 a 17.

Jak koupit jízdenky

Jízdenky je možné koupit až 30 dnů předem, u některých vlaků o něco později. Koupi jízdenek nenechávejte na poslední chvíli a už vůbec ne v době velkých čínských svátků. Cestování vlaky je v Číně velmi populární, takže jízdenky mohou být rychle pryč a těsně před datem odjezdu už nemusí být k dispozici nebo jsou volné už jen drahé jízdenky do třídy byznys nebo naopak nejlevnější jízdenky k stání. Včasnou rezervací nic neztratíte, protože jízdenky se prodávají za stále stejnou, fixní cenu.

Jízdenky lze rezervovat předem online nebo osobně přímo na nádraží nebo přes čínskou agenturu. Háček je v tom, že některé online stránky jsou jen v čínštině, není možné rezervovat jízdenky bez čínské občanky nebo čínské platební karty. Při osobní rezervaci zas můžete narazit na jazykovou bariéru, ačkoliv na velkých nádražích bývají pokladny, kde obsluha mluví anglicky. Koupi jízdenek online vám zprostředkují různé portály, jako například:

Počítejte s tím, že tyto a jim podobné portály si za zprostředkování koupě jízdenek vezmou provizi. Budete-li si jízdenky kupovat osobně, nezapomeňte si vzít pas. Kromě nádraží můžete pro jízdenky zajít i do místní, čínské, jízdenkové agentury, jejichž seznam najdete na stránce www.cnvol.com, kde si za zprostředkování účtují jen 5 CNY.

Ačkoli je spousta jízdenek již pouze elektronických, na klasické, papírové jízdence je mimo jiné uvedeno odkud kam vlak jede, z jakého nástupiště (vpravo nahoře), číslo vlaku (uprostřed mezi názvy počáteční a cílové stanice), datum a čas odjezdu, číslo vagónu a sedadla, třída vlaku a údaje o majiteli jízdenky.

Autobusová

Autobusy jezdí do všech koutů Číny a jsou cenově výhodné, na druhou stranu obvykle nenabízí takový komfort a bezpečí, jako vlaky, proto je s nimi lepší cestovat jen na kratší vzdálenosti nebo tam, kam nejezdí vlaky. Na dlouhých trasách je možné koupit jízdenky do dálkových autobusů s lůžkovou úpravou (čínsky 卧铺车), ale zase platí - pokud do vaší cílové destinace jede vlak, je lepší jet vlakem, i když stejná cesta autobusem vyjde pravděpodobně levněji. Frekvence autobusů bývá o něco vyšší než u vlaků, což je vedle ceny jedna z mála výhod cestování autobusem. Lůžka v autobusech jsou poměrně malá, což pro vzrostlého Evropana může být velmi nepohodlné, nehledě na to, že během cesty budete těsně obklopeni neznámými spolucestujícími. V levnějších autobusech se nehledí na čistotu tak striktně, jako u dražších spojů, takže se klidně můžete setkat s odpadky a povlečením na lůžkovinách, které dost dlouho nikdo nevyměnil.

Jízdenky na autobus

Jízdenky na autobus koupíte na autobusových nádražích, někdy je to dokonce možné až v autobuse. V pokladně ukažte papírek s napsanou destinací v čínštině, jinak se můžete setkat s nepochopením, kam vlastně máte namířeno. Ceny za jízdenky se liší podle úrovně nabízených služeb. Doporučujeme si připlatit a mít tak jistotu, že budete cestovat autobusem, u kterého se pravidelně sleduje technický stav a uvnitř je komfortní a čistý.

Nádraží

Peking má více než 20 velkých autobusových terminálů. Hlavní nádražími dálkových autobusů v Pekingu jsou:

  • LiuLiQiao (六里桥客运主枢纽): terminál se nachází v oblasti Fengtai na jihozápadě Pekingu a odjíždí odtud například autobusy do provincií Hebei nebo Vnitřního Mongolska.
  • Xianglong Zhaogongkou (祥龙赵公口客运站): terminál leží v pekingské části Dongluoyuancun a jezdí odtud autobusy do Šanghaje, Tianjinu, Suzhou, Jiangsu nebo Jinanu.
  • Bawangfen (八王坟长途客运站): terminál se nachází v oblasti Xiadian východně od centra Pekingu a dostanete se odtud do destinací v provincii Liaoning nebo na mezinárodní letiště v Tianjin.
  • Sihui (四惠长途客运站): terminál se nachází v části Dongbali Zhuang na východě Pekingu a jezdí odtud autobusy do Tianjinu, Yangzhou nebo Chengde.
  • Yongdingmen (永定门长途汽车站): terminál leží u jižního okraje centra Pekingu, nedaleko Jižního železničního nádraží. Z tohoto terminálu jezdí autobusy například do Xi'anu.
  • Muxiyuan Caihua (木樨园才华长途客运站): terminál leží na jihu Pekingu v oblasti Guoyuancun a jezdí odtud autobusy například do Hangzhou nebo Wenzhou.

Autem

Auto v půjčovně si sice můžete půjčit, má to ale drobný háček. Čína totiž neuznává ani jeden ze dvou typů mezinárodního řidičského průkazu, takže pro řízení auta si budete muset vybavit čínský dočasný turistický řidičák, platný po dobu platnosti víza. Řidičák získáte po zevrubné zdravotní kontrole, aniž byste museli skládat test z řízení auta nebo dopravních předpisů. Kapitolou číslo dvě je nedodržování dopravních předpisů a hustý provoz ve městech, s čímž se vyrovná jen zdatný řidič.

Taxi

Taxi je levné a je to skvělá volba pro cesty mimo dopravní špičku ve velkých městech, která nastává ráno, v podvečer nebo při špatném počasí. Poté, co skončí provoz metro, je taxi jednou z posledních možností, jak se dostat někam po městě. Počítejte ale s tím, že na stanovištích taxi u vlakových nádraží apod. se začnou tvořit dlouhé fronty lidí a šance sehnat volné taxi na ulici je velmi malá. Doporučujeme se soustředit na oficiální, nikoliv černé taxi, ve kterém je vyšší pravděpodobnost, že vám bude účtována přemrštěná cena. Řádné vozy taxislužby v Pekingu by měly mít SPZ začínající písmenem "B". Vždy trvejte na zapnutí taxametru a pokud to řidič odmítne, vezměte si raději jiné taxi. Něco jiného je, když se s řidičem domluvíte na tom, že pro vás bude jezdit celý den. Pak je lepší si dohodnout pevnou cenu. Většina taxikářů neumí anglicky, takže je lepší být předem připraven a mít na papírku vytištěnou adresu cílové destinace v čínštině nebo si vzít vizitku hotelu, ve kterém bydlíte. Jízdné se drobně liší město od města. V Pekingu, Šanghaji a dalších velkých městech je o něco vyšší, než v menších, neturistických městech. Například v Pekingu je nástupní sazba, včetně prvních 3 km jízdy, 13 CNY, za každý další kilometr zaplatíte 2.30 CNY, po 15 km jízdy se cena za kilometr zvyšuje na 3.20 CNY. Příplatek se platí za jízdu v noci, za čekání, za průjezd mýtnou bránou apod. Jízdné v pekingském taxíku je možné platit v hotovosti nebo dobíjecí kartou Beijing Transportation Smart Card, Číňané běžně platí přes WeChat, Alipay nebo kartou UnionPay. Cizí platební karta nebude fungovat. Připravte si drobné a bankovky nižších hodnot, protože řidiči často nemají (nebo to předstírají) na rozměnění a sami sebe ochráníte před možnými podvody se záměnou bankovek.

Další možností je objednat si odvoz přes aplikaci DiDi, která funguje podobně jako Uber. Aplikaci si stáhněte zde pro Android nebo zde pro iPhone. Pro používání DiDi musíte mít čínskou SIM kartu s čínským číslem.

UBYTOVÁNÍ
UDÁLOSTI A AKCE
AKTIVITY

Nejlepší nabídky pro cestovatele