logo

Najděte si zájezd na Invia.cz

Nejzajímavější místa

ZOBRAZIT DALŠÍ MÍSTA
ZÁKLADNÍ INFORMACE
DOPRAVA

Doprava do země

Letecká

Bolívie má s Evropou velmi omezené přímé spojení a letenky až do Bolívie vyjdou draho. Zřídkakdy najdete letenku do Bolívie pod 20.000 Kč, proto bývá výhodnější letět do některé ze sousedních zemí a do Bolívie se pak dostat po zemi.

Největším mezinárodním letištěm Bolívie je letiště Viru Viru v Santa Cruz de la Sierra (www.sabsa.aero), na které se dostanete z Madridu se společnostmi Air Europa (www.aireuropa.com) a národním leteckým dopravcem Bolívie, Boliviana de Aviación (www.boa.bo). Kromě vnitrostátních linek létají na toto letiště také spoje z Buenos Aires (Aerolíneas Argentinas, Austral, Boliviana de Aviación), Santiaga de Chile (LATAM Chile), São Paula (Boliviana de Aviación, GOL Airlines, LATAM Brasil), Limy (Avianca, LATAM Perú), Asunciónu (Amaszonas, LATAM Paraguay), Panama City (Copa Airlines) a dalších měst Latinské Ameriky. Na letiště Viru Viru létají také American Airlines z Miami, potažmo vybraných evropských měst, do kterých tento dopravce létá.

Mezinárodní letiště El Alto v La Pazu (www.sabsa.aero) se nachází zhruba 13 km jihozápadně od města a patří mezi nejvýše položené letiště světa (4.061 m n.m.). Z toho důvodu sem nelétá tolik leteckých společností, kolik by si město takového významu zasloužilo. Letiště El Alto přijímá vesměs vnitrostátní linky a dále lety například z Limy (Avianca, LATAM Perú, Peruvian Airlines), Santiaga de Chile (LATAM Chile) nebo Buenos Aires (Boliviana de Aviación).

Doba letu ze střední Evropy

15h přes Madrid do Santa Cruz.

Autobusem

Do Bolívie se běžně dostanete autobusem z Peru, Chile, Argentiny nebo Brazílie. Z Peru jezdí autobusy (např. Panasur) z města Puno, se zastávkou v Copacabaně u jezera Titicaca, odkud pak pokračují do La Pazu. Autobusy do Brazílie vyjíždějí obvykle ze Santa Cruz. Někteří touroperátoři po Salar de Uyuni nabízejí možnost dopravy k chilské hranici nebo rovnou do San Pedra de Atacama, což může ušetřit čas, který byste jinak ztratili návratem do Uyuni. Trochu dražší, ale pro mnohé velmi pohodlnou alternativou jsou autobusy Bolivia Hop (www.boliviahop.com), se kterými můžete cestovat po největších hotspotech Bolívie a Peru. V rámci některého z mnoha balíčků, které tento dopravce nabízí, lze cestovat mezi dvěma body a na daných místech po cestě dělat libovolně dlouhé zastávky.

Mohlo by se hodit:

Levné letenky do této destinace

Doprava v rámci země

Letecká

Vzhledem ke kvalitě některých bolivijských silnic je letecká doprava úsporným a poměrně levným způsobem cestování po zemi. Vnitrostátní lety provozují společnosti:

  • Boliviana de Aviación (www.boa.bo), zkráceně BoA, je národním dopravcem Bolívie, kterého zcela vlastní stát. Aerolinky létají do měst Cobija, Cochabamba, Potosí, Santa Cruz de la Sierra, Sucre, La Paz, Oruro, Tarija a dalších 13 destinací v 5 zemích, včetně Madridu.
  • Amaszonas (www.amaszonas.com), společnost operuje lety z La Pazu a Santa Cruz do Rurrenabaque, Sucre, Cochabamby, Tarijy, Yacuiby a také do paraguayského Asunciónu, peruánského Cusca a chilského Iquique.
  • Eco Jet (www.ecojet.bo), je malá letecká společnost, jejíž letadla létají do La Pazu, Cochabamby, Santa Cruz, Sucre, Tarijy, Trinidadu, Riberalty, Guayaramerínu a Cobijy.
  • TAM (Transporte Aereo Militar, www.tam.bo), aerolinky vlastněné bolivijskou armádou měly původně zajišťovat spojení do míst, kam nelétaly běžné komerční linky. Dnes tato společnost nabízí letenky do mnoha měst po celé Bolívii, ale není příliš spolehlivá.

Autobusová

Dopravu turistickými autobusy provozuje množství soukromých dopravců, jejichž spoje jezdí do většiny velkých měst. Vzhledem k horší kvalitě cest a velkým vzdálenostem je doprava autobusy pomalá a časově náročná. Na noční přejezdy je vhodné koupit si jízdu v autobusech s plně (cama) nebo částečně polohovatelnými sedadly (semicama). Veřejné, lokální autobusy jsou velmi levné (hodina jízdy stojí kolem 10 Bs), ale nepohodlné a po cestě dělají množství zastávek, což cestování ještě prodlužuje. Vzhledem k tomu, že množství silnic stále nemá pevný povrch, i na krátkých úsecích strávíte v autobuse mnoho hodin. V období dešťů se pak množství cest často stává zcela nesjízdných. Síť autobusů doplňují minivany a sdílená taxi, které bývají rychlejší než autobusy a jen o málo dražší. V La Pazu a jiných městech se jim říká „trufis“ a jezdí po předem daných trasách do destinací, která mají vylepena za předním sklem. Jména cílových stanic pak většinou pořvávají i prodavači jízdenek na kolemjdoucí z otevřených dveří.

Většina velkých měst má své autobusové terminály, známé jako „terminales terrestres“. Při odjezdu z takového terminálu se většinou platí malý poplatek za jeho užití. V La Pazu se hlavní autobusové nádraží nachází na Plaza Antofagasta. Ze zářivě žluté budovy nádraží, navržené Gustavem Eiffelem, odjíždí jak vnitrostátní (např. do Orura, Potosí, Sucre, Cochabamby, Santa Cruz, Uyuni, Tarijy, Tupizy nebo Villazónu), tak mezinárodní spoje (Arica, Iquiqe, Cusco, Puno, Lima, Buenos Aires). Za použití terminálu se platí poplatek 2 Bs. Do oblasti jezera Titicaca jezdí autobusy od lapazského hřbitova (cemeterio) a k národnímu parku Madidi vás odvezou autobusy z terminálu Villa Fátima (též Minasa), který se nachází na Av.Ramiro Castillo. Autobusové spojení mezi bolivijskými městy si můžete sami vyhledat na stránkách www.ticketsbolivia.com.

Mohlo by se hodit:

Vlaková

Z kdysi slavné bolivijské železnice dnes turisté mohou využít jen pár jejích fragmentů na východě a západě Bolívie, které operují dva dopravci. Empresa Ferroviaria Andina (www.ferroviaria-andina.com.bo) provozuje trať z Orura do Villazónu na hranici s Argentinou. Na trase Oruro-Uyuni-Atocha-Tupiza-Villazón jezdí 2x týdně rychlejší expresy (se dvěma třídami) a pomalejší vlaky Wara Wara (se třemi třídami). Jízdenka z Orura do Uyuni v expresním vlaku (7 hodin) stojí 60-120 Bs, stejná trasa ve vlaku Wara Wara (7,5 hodiny) stojí 32-102 Bs, v závislosti na cestovní třídě. Jízdenky do dvou nejvyšších tříd obou vlaků je možné koupit v kancelářích FCA s týdenním až měsíčním předstihem. Alternativně lze využít ještě linky El Alto-Guaqui (1x měsíčně), Uyuni-Avaroa (2x týdně), případně Cochabamba-Aiquile, Potosí-El Tejar nebo Viacha-Charana.

Železniční dopravu na východě Bolívie zajišťuje společnost Ferroviaria Oriental (www.fo.com.bo). Hlavním železničním uzlem je Santa Cruz de la Sierra, odkud vedou trasy směrem k brazilské hranici (3x týdně po trase Santa Cruz-San Jose-Robore-Rivero Torrez-Quijarro) nebo na hranici s Argentinou (1x týdně po trase Santa Cruz-Charagua-Boyuibe-Villamontes-Yacuiba).

Lanovka v La Pazu

La Paz sice nemá metro, jeho absenci ovšem nahrazuje systém lanovek Mi Teleferico (www.miteleferico.bo), které v kopcovitém terénu velkoměsta představují rychlý a spolehlivý prostředek hromadné dopravy. Celý systém má sedm různě propojených linek (další se staví), navzájem odlišených barvami. Jednosměrné jízdné lanovkou stojí 3 Bs. V nedávné době byl zaveden systém jízdenek, tzv. Boleto Inteligente, kdy nahlásíte cílovou stanici a počet cestujících a obsluha vám spočte celkovou výši jízdného i s případnými přestupy a vytiskne jízdenku s QR kódem.

Stopování

Bolívie není zrovna země ideální pro stopování, a to zejména proto, že jen velmi málo obyvatel vlastní soukromé auto. Na stopu byste tak trávili dlouhé hodiny a dny s mizivou šancí, že vám někdo zastaví. Vzhledem k velmi levné autobusové dopravě navíc ani není třeba v Bolívii stopovat.

UBYTOVÁNÍ
UDÁLOSTI A AKCE
AKTIVITY

Nejlepší nabídky pro cestovatele