logo

Najděte si zájezd na Invia.cz

Nejzajímavější místa v regionu

ZOBRAZIT DALŠÍ MÍSTA

Dubaj - pouštní drahokam, kde nic není nemožné

Nejlidnatější město Spojených arabských emirátů se stalo velmi oblíbenou destinací turistů z celého světa, pro které představuje bezpečné a snadno dostupné město, nabízející teplé počasí, zábavu a celou řadu zcela unikátních projektů. Na druhou stranu je Dubaj dosti kontroverzním městem, které nemilosrdně rozděluje návštěvníky na dva tábory. Pro jedny je pobyt v Dubaji zážitkem na celý život a městem, do kterého se vždy rádi vracejí za sluncem, mořem nebo nákupy, pro druhé ztělesňuje umělý kýč, postrádající jakéhokoliv ducha. Pravdou je, že je Dubaj nejpokrokovějším městem v regionu. Jen málokteré město světa změnilo za posledních několik desítek let tak výrazně svou tvář, jako právě Dubaj. Na místech, kde ještě v 60. letech 20. století byla holá poušť nebo jen pár domů, stojí dnes hypermoderní výškové budovy ze skla a oceli a jezdí metro bez řidiče. Bohatí šejkové dělají vše proto, aby Dubaj proměnili nejen v město luxusu, ale i významnou finanční, kulturní, sportovní, dopravní a konferenční metropoli světového formátu. Peníze z ropy pomáhají uskutečňovat veškeré možné i nemožné stavební projekty, díky nimž Dubaj pravidelně plní stránky knih rekordů.

DOPRAVA

Doprava do Dubaje

Letecká

Dubaj má hned dvě letiště, většina mezinárodních letů míří na Dubajské mezinárodní letiště, některé linky pak využívají Mezinárodní letiště Al-Maktúma, otevřené teprve v roce 2010.

Dubajské mezinárodní letiště (DXB) patří mezi nejrušnější letiště světa a je významným přestupním bodem na trasách mezi Evropou, Asií, Afrikou a Oceánií. Letiště leží necelých 5 km východně od centra města a je základnou domovských aerolinek Emirates, díky nimž se odtud dostanete do desítek destinací na všech kontinentech, kromě Antarktidy. S Emirates můžete mimochodem letět i z Prahy a dalších měst poblíž Česka, jako je Vídeň, Mnichov nebo Budapešť.

Letiště má tři terminály, terminál 1 a 3 jsou navzájem propojeny tak, že cestující se mohou pohybovat mezi oběma terminály, aniž by byli nuceni projít imigrační kontrolou. Terminál 2 se nachází na opačné straně letiště a se zbývajícími dvěma terminály není spojen. Na terminál 2 létají linky z Indie, Pákistánu, zemí v oblasti Perského zálivu a někteří dopravci z východní Evropy, včetně českých Smartwings. Spojení terminálů 1,3 a terminálu 2 je trochu komplikovanější. Pokud přiletíte na terminál 3 s Emirates a odlétáte z terminálu 2 s Fly Dubai (a naopak), můžete využít shuttle bus (zeptejte se na Transfer Desk). Cesta autobusem mezi terminály trvá asi 20 minut. V ostatních případech neexistuje žádné jiné spojení hromadnou dopravou, takže pokud se potřebujete dostat z jednoho terminálu na druhý, musíte jet letištním taxíkem za 40 - 45 AED. Máte-li čas a chcete ušetřit, mávněte si na taxi mimo areál letiště. Zaplatíte tak nástupní sazbu jen 5 AED místo letištních 25 AED. Od terminálu 2 jezdí také autobus č.20, který vás zaveze ke stanici metra Rashidiya (směr Al Warsan). Na metro je to pak pěšky necelých 5 minut a metrem se už jednoduše svezete na terminál 3 i 1. Na autobus i metro ale musíte mít koupenou Nol kartu.

Dubajské mezinárodní letiště je velmi snadno dostupné i z Česka, odkud sem létají společnosti:

  • SmartWings - český dopravce aktuálně (leden 2020) přerušil z důvodu malého počtu letadel spojení mezi Prahou a Dubají. Jinak létá denně z pražského letiště (terminál 1) na dubajské letiště (terminál 2).
  • Emirates - nabízí denně komfortní spojení Prahy a Dubaje na křídlech největšího dopravního letadla Airbusu 380.
  • Fly Dubai - nízkonákladová aerolinka nabízí denně lety z Prahy (a také Bratislavy) do Dubaje.

Na Dubajské mezinárodní letiště mimochodem létá řada dalších evropských společností, se kterými je možné letět i z Prahy, případně některého dalšího letiště v sousední zemi:

Mezinárodní letiště Al-Maktúma (DWC) leží v oblasti Jebel Ali, necelých 40 km jihozápadně od centra Dubaje. Na letiště zatím létá jen hrstka dopravců, v budoucnosti se však v souvislosti s rozvojem této oblasti počítá s nárůstem osobní letecké dopravy, využívající toto letiště. Letiště, pojmenované po bývalém vládci Dubaje, šejkovi Maktúmovi bin Rašid Al Maktúmovi, je cílovou destinací letů WizzAir z Budapešti a několika sezónních charterů z Evropy.

Doprava z letiště

Z Dubajského mezinárodního letiště se do města pohodlně dostanete metrem. Červená linka metra má stanice na terminálu 1 i 3, Nol kartu, potřebnou k cestování metrem, pořídíte na stanici metra. Z letiště jezdí i několik autobusových linek:

  • Linka C01 jezdí od terminálu 3 a příletové haly terminálu 1 na autobusové nádraží Al Satwa. Autobusy mimo jiné po cestě zastavují poblíž stanice metra Union nebo Al Fahidi.
  • Linka 77 jezdí od terminálů 1 a 3 na stanici Baniyas Square Metro Bus Station, se zastávkami poblíž stanic metra Union, Al Rigga nebo Deira City Centre.
  • Linka 31 jezdí od terminálu 2 k Oud Al Mateena Roundabout. Autobusy zastavují i u stanic metra Dubai Airport Free Zone nebo Etisalat.
  • Linka 43 jezdí od terminálu 2 na velké autobusové nádraží Gold Souk v Deiře.

Taxi si můžete vzít u všech tří terminálů. Nástupní sazba je 25 AED a za každý ujetý kilometr zaplatíte 1.96 AED.

Z Maktúmova mezinárodního letiště se dostanete autobusem č.F55 nebo noční linkou N55, obě linky vás zavezou ke stanici metra Ibn Battuta, noční linka pokračuje až na autobusové nádraží Al Ghubaiba.

Lodní

Lodní spojení poskytuje společnost Valfajr na lince z íránského přístavu Bandar lengeh do Dubaje. Lodě z Bandaru do Dubaje vyplouvají v sobotu a ve středu, zpátky se vrací v neděli a ve čtvrtek. Jednosměrný lístek stojí 6.250.000 íránských riálů.

Doprava po Dubaji

Drtivá většina návštěvníků Dubaje využívá především metro, autobusy a taxi, které patří mezi hlavní prostředky městské dopravy. Tramvaj a monorail budou užitečné pro ty, kteří bydlí nebo navštíví oblast Dubai Mariny a palmového ostrova Palm Jumeirah. Tyto dopravní prostředky pak doplňují lodě, které spojují různá místa kolem kanálu Dubai Creek a také podél pobřeží Dubaje. Městskou hromadnou dopravu po Dubaji má na starosti společnost RTA (Roads and Transport Authority), na jejíž stránkách se dozvíte veškeré potřebné informace k cestování po městě. Pro plánování přesunů po Dubaji doporučujeme stáhnout do mobilu aplikaci Wojhati, která vám pomůže vyhledat spoj mezi dvěma místy, nabídne i jízdní řády a další užitečné informace. Orientace v městské dopravě nedělá většině lidí problémy, všechny nápisy a směrovky jsou uváděny jak v arabštině, tak v angličtině.

Dubajské metro

Dubajské metro bylo poprvé uvedeno do provozu v roce 2009 a zatím má dvě linky (další se plánují), červenou a zelenou. Dubajské metro bylo první městskou železnicí na Arabském poloostrově a jeho červená linka zůstává světově nejdelší, plně automatickou, linkou metra, která jezdí bez řidiče. Mnoho kilometrů dráhy metra vede nad úrovní vozovky a většina stanic se tak nachází na povrchu, jen některé byly zahloubeny pod zem. Metro představuje pohodlný, levný a hlavně rychlý způsob cestování po městě, i když se metrem zdaleka nedostanete všude a budete muset dál pokračovat autobusem nebo taxi. Červená linka vede ze stanice Rashidiya a kopíruje pobřeží až do Jebel Ali, trasa zahrnuje mimo jiné i mezinárodní letiště v Dubaji. Zelená linka spojuje konečné stanice Etisalat a Creek, obě linky se protínají ve stanicích Union a Burjuman. Moderní, klimatizované soupravy jsou rozděleny na standardní vozy, vozy vyhrazené ženám a dětem a Gold class kabiny, kde si užijete panoramatických výhledů na město a vyššího komfortu (musíte mít ale zlatou Nol kartu). Metro je v provozu od 5:00 do půlnoci (na zelené lince od 5:30) ve dnech od soboty do středy, od 5:00 do 1:00 (na zelené lince od 5:30) každý čtvrtek a od 10:00 do 1:00 hodiny každý pátek.

Dubajské autobusy

Autobusem se v Dubaji dostanete skoro všude, ale hlavně tam, kam nejezdí metro. Denně brázdí dubajské silnice více než 1.500 městských autobusů, informace o nich najdete na stránce www.dubai-buses.com. Autobusy mají různé číslování, lokální linky (dělají po cestě více zastávek) bývají označeny pouze číslem, noční autobusy písmenem N a číslem (například N30), expresy (po cestě dělají méně zastávek) písmenem X a číslem (například X25), autobusy, které sváží cestující z určité oblasti k vybrané stanici u metra (tzv. feeder busy), písmenem F a číslem (například F10), meziměstské autobusy písmenem E a číslem (například E100) a autobusy, které operují v oblasti Central Business Districtu, označené písmenem C a číslicí (například C05). Jízdné ve všech autobusech se platí Nol kartou a jeho výše se odvíjí podle toho, kolika zónami cestujete.

V duchu všudepřítomné dubajské hi-tec je většina autobusových zastávek klimatizovaná, nečekejte ovšem japonskou přesnost, protože autobusy často uvíznou v dopravních zácpách nebo je zdržuje čekaní na nekonečně dlouhé červené. Doporučujeme si předem zjistit jízdní řád dané linky, abyste zbytečně nečekali na zastávce. V některých případech totiž jezdí autobusy jen jednou za hodinu.

Hlavní autobusová nádraží se většinou nacházejí poblíž stanic metra nebo velkých nákupních center a patří k nim:

  • Al Ghubaiba Bus Station - hlavní dubajské autobusové nádraží se nachází na ulici Al Ghubaiba Road ve čtvrti Al Shindagha, nedaleko dubajského Creeku. Nádraží leží nedaleko stejnojmenné stanice metra a odjíždí odtud autobusy nejen do mnoha oblastí Dubaje, ale také třeba do Abu Dhabi (autobus č. E100) a dalších měst. Z pohledu turisty je zajímavá linka č.29, která vás zaveze k Dubai Mallu, potažmo k Burj Khalífě, dále linka č.93 ke stanici metra Mall of Emirates nebo linka č.104 do Global Village či noční linka N55 na Maktúmovo letiště.
  • Gold Souk Bus Station - autobusové nádraží se nachází v oblasti Deira, nedaleko stanice metra Palm Deira. Z nádraží Gold Souk jezdí například linka č.C28 k plážovému parku Mamzar, linka č.27 k Dubai Mall nebo linka č.43 k terminálu 2 Mezinárodního dubajského letiště. Autobus č.8 vyjíždí z nádraží Gold Souk a kopíruje pobřeží až ke stanici metra Ibn Battuta. Tuto linku využijete třeba při cestě na pláže, k hotelu Burj al Arab nebo k mešitě Jumeirah.

Návštěvníci Dubaje, kteří mají málo času a chtějí toho vidět co nejvíc, si můžou koupit okružní jízdu s Big Bus Dubai nebo City Sightseeing Dubai. Stačí si jen vybrat některý z autobusových okruhů a v rámci časové jízdenky vystupovat a nastupovat na zastávkách podle vašeho přání.

Taxi

Taxíků jezdí po Dubaji tisíce a skoro nikdy a nikde není problém nějaký sehnat. Čekat můžete o víkendech ve velkých nákupních centrech, kde se na taxíky stojí dlouhé fronty nebo u známých dubajských atrakcí, které se nacházejí v odlehlejších místech s omezenou dostupností veřejnou dopravou. Na taxi můžete jednoduše mávnout na ulici, případně si jej objednat pomocí mobilní aplikace DTC, po telefonu (dražší nástupní sazba) nebo po internetu. Taxi různých společností se obvykle liší barvou střechy, jaký z těchto vozů si vyberete je celkem jedno. Nikdy však nesedejte do neoficiálních taxi bez licence. Oficiální taxi má vždy žluté označení taxi a uvnitř vozu registrační číslo a taxametr. Pozor si dávejte především na letišti a raději ignorujte nabídky od lidí, kteří vám budou tvrdit, že jsou řidiči taxíků. Taxametry jsou na viditelném místě a zákazník má stále přehled o ceně, o ujeté vzdálenosti, čase stráveném v taxi a dalších informacích. Během návštěvy Dubaje i Abu Dhabi se nám nikdy nestalo, že by řidič zapomněl nebo záměrně taxametr nezapnul. Řidiči taxíků jsou většinou přistěhovalci a ne vždycky znají cíl, kam chcete odvézt, proto je lepší než název ulice říct řidiči nějakou významnější, bližší dominantu nebo název stanice metra. Solo cestovatelky si můžou vzít taxi, které řídí ženy. Poznáte je podle růžové střechy a růžových rámů oken. V normálním taxi by si samostatně cestující ženy měly sednout na zadní sedačky.

Jízdné v taxi je cenově přijatelné, nástupní sazba u standardních taxíků činí 5 AED v době od 6 do 22 hodin a 5.50 AED mimo tento čas. Každý ujetý kilometr stojí 1.82 AED, další příplatky se platí za přistavení vozu, za čekání v zácpách nebo za průjezd placeným úsekem, na kterém se vybírá mýto. Minimální cena za jízdu je 12 AED. Letištní taxi a taxi z přístavu Port Rashid jsou dražší, nástupní sazba je 25 AED a za každý ujetý kilometr se platí 1.96 AED. Za jízdu do sousedního emirátu Sharjah se platí příplatek 20 AED. Jízdné můžete platit v hotovosti, platební kartou nebo stříbrnou či zlatou Nol kartou.

Kromě taxi můžete využít služeb Uber nebo společnosti Careem, která funguje podobně jako Uber. Společnost sice sídlí v Dubaji, její služby však fungují i v dalších zemích Středního východu. Stáhněte si aplikaci, pomocí které si jednoduše objednáte odvoz.

Mohlo by se hodit:

Tramvaje

Dubajské tramvaje se prozatím omezují jen na malou oblast kolem Dubai Mariny, palmového ostrova Palm Jumeirah a Al Sufouh, ačkoliv v budoucnu se počítá s prodloužením až k Madinat Jumeirah, hotelu Burj al Arab a nákupnímu centru Mall of the Emirates. Celá smyčka zahrnuje 11 stanic, z nichž stanice Jumeirah Lakes Towers je napojena na stanici metra DMCC a stanice Dubai Marina na stanici metra DAMAC Properties. Z tramvajové zastávky Palm Jumeirah se dostanete ke stanici monorailu, jehož linka vede napříč umělým ostrovem Palm Jumeirah až k hotelu Atlantis. Stejně jako v soupravách metra je i v tramvajích vyčleněný prostor pro ženy s dětmi a sekce vyhrazena pro majitele zlatých Nol karet. Tramvaje jezdí ve všední dny od 6:00 do 1:00 hodiny a v pátek od 9:00 do 1:00. Jízdné stojí 3 AED (pokud máte červenou Nol kartu tak 4 AED) a je jedno kolik stanic tramvají jedete.

Monorail

Trasa monorailu vede od Gateway Station (dostanete se sem tramvají na stanici Palm Jumeirah) u vstupu na ostrov Palm Jumeirah až k hotelu Atlantis na samotném konci ostrova. Mezi těmito body monorail zastavuje ještě na stanicích Nakheel Mall Station a Al Ittihad Park Station. Další stanice jsou v plánu. Monorail provozuje soukromý dopravce a jízdné tak nelze platit Nol kartou. Jízdné je v porovnání s metrem a autobusy drahé, jednosměrný lístek stojí 20 AED, zpáteční 30 AED. Děti do výšky 90 cm cestují zdarma. Ještě nedávno bylo jízdné možné platit jen v hotovosti, proto si raději vezměte cash. Monorail je v provozu 7 dnů v týdnů od 9 do 22 hodin a jednotlivé soupravy vyjíždí každých 15 minut.

Lodní doprava

Lodní dopravu po Dubaji společně zajišťuje početná flotila vodních taxíků, přívozů, trajektů, vodních autobusů i tradičních lodí, zvaných abra.

Motorové abry neustále pendlují přes Dubai Creek, typicky mezi břehy Deiry a Bur Dubaje. Staré lodě vyjíždějí zpravidla v momentě, kdy se zaplní lidmi, což nikdy netrvá dlouho, protože jde o velmi oblíbený způsob cestování jak mezi turisty, tak místními. Zastávky se nachází u Starého trhu, jízdné se platí v hotovosti přímo na palubě a stojí 1 AED na osobu. Na stránce RTA najdete informace o dalších linkách aber, včetně lodních výletů po Dubajském kanálu (25 AED na osobu a hodinu).

Vodní autobusy spojují břehy kanálu Dubai Mariny mez zastávkami Marina Promenade, Dubai Marina Mall, Marina Terrace a Marina Walk. Cena lístku závisí na počtu zastávek - jízdné s jednou zastávkou stojí 2 AED, 4 zastávky stojí 8 AED.

Komfortní lodě Dubai Ferry, provozované RTA, jezdí 2-3x denně na pěti trasách, označených FR1-FR5. Hlavním přístavištěm trajektů je Al Ghubaiba Ferry Station, odkud vyplouvají linky FR1 k Dubai Marina Mall se zastávkou na Dubai Canal (25 AED na osobu ve třídě Silver), F3 na Jumeirah Beach (75 AED na osobu ve třídě Gold) nebo linka FR5 k akváriu v Sharjah (několikrát denně za 15 AED na osobu). Linka FR4 jezdí od Dubai Marina Mall kolem Palm Jumeirah k hotelu Atlantis za 50 AED ve třídě Silver.

Jízdné v městské hromadné dopravě

Cena jedné jízdy MHD závisí na počtu zón, kterými během této jízdy projedete. Systém dubajské městské dopravy je rozdělen do sedmi zón, většina turistických zajímavostí ale leží jen v oblasti dvou zón. Jízdné v autobusech, metru, tramvaji, ale i ve vodních autobusech se platí prostřednictvím tzv. Nol karty. Nol karta je bezkontaktní dobíjecí karta, která se prodává ve čtyrech verzích - červené, modré, stříbrné a zlaté. Pro turistické, krátkodobé pobyty jsou vhodné červená a stříbrná karta, děti do 5 let nebo menší než 90 cm mohou cestovat zdarma. Další informace o kartách Nol najdete na stránce www.nol.ae.

Návštěvníkům, kteří v Dubaji stráví jen krátký čas nebo méně častým uživatelům městské dopravy bude stačit červená karta, kterou lze nabít až 10 jednotlivými jízdami buď v metru nebo v autobusu nebo v tramvaji anebo až 5 denními passy. Karta je platná maximálně 90 dnů a pořídíte jí na pobočkách ve stanicích metra nebo autobusových nádražích či v prodejních automatech za 2 AED. Na kartu musíte tedy nahrát alespoň 1 jízdu nebo 1 denní pass, který stojí 20 AED. Jízda s červenou kartou v rámci jedné zóny stojí 4 AED, v rámci dvou sousedních zón 6 AED a 8.50 AED při cestě přes více než 2 zóny.

Se stříbrnou kartou se nejenže velmi pohodlně cestuje všemi vybranými prostředky hromadné dopravy (metrem, autobusy, tramvají i vodními autobusy a trajekty), ale karta funguje i jako elektronická peněženka, kterou se dají například platit vstupy do vybraných parků, platit zboží ve vybraných obchodech nebo platit jízdné v taxíku. Karta stojí 25 AED, v čemž je započítán kredit ve výši 19 AED a lze na ní doplnit kredit až do výše 500 AED. Jednotlivé jízdy vyjdou se stříbrnou kartou levněji, než s červenou kartou - jízda v rámci jedné zóny stojí 3 AED, v rámci dvou sousedních zón 5 AED a 7.50 AED při cestě přes více než 2 zóny. Kredit ve výši 7.50 AED je tak minimem nutným, aby vás systém vůbec vpustil do metra. Na stříbrnou Nol kartu lze nabít i 7 denní pass za 110 AED, se kterým můžete neomezeně cestovat všemi vybranými prostředky hromadné dopravy v rámci všech zón a nemusíte se tak o nic starat. Stříbrná Nol karta je platná 5 let a lze ji koupit na pobočkách RTA ve stanicích metra, na vybraných autobusových nádražích a v některých prodejních automatech. Kartu si můžete dobít v automatech ve stanicích metra, v pobočkách ve stanicích metra nebo v zákaznických centrech RTA.

Zlatá Nol karta má stejné parametry a stojí stejně jako stříbrná karta, můžete s ní ale cestovat ve vozech metra a tramvají, které jsou označeny Gold Class. Za jízdu se vám pak strhne dvojnásobné jízdné.

Všechny typy karet se přikládají ke čtečce karet, umístěných u turniketů v metru nebo v autobuse a tramvaji a stejně tak je nutné je znova přiložit při výlezu z metra nebo výstupu z autobusu. Z karty se na konci cesty odečítá jízdné podle ujeté vzdálenosti a zbývající kredit na kartě se zobrazí na displeji. Zbývající kredit si také můžete sami ověřit na stránce RTA nebo nol.

Levné letenky do této destinace

UBYTOVÁNÍ
UDÁLOSTI A AKCE
AKTIVITY

Nejlepší nabídky pro cestovatele